Gå til sidens hovedinnhold

På norske tribuner ville de sunget «han har solgt seg som ei hore»

At store selskaper med globalt nedslagsfelt lukker øynene og selger ballene sine til reven, er dessverre sånn det er. At David Beckham selger seg for penger, er om mulig enda verre.

Kommentaren gir uttrykk for skribentens meninger.

I KJØLVANNET AV to NRK-journalisters arrestasjon i Qatar etterlyser Nettavisens sjefsredaktør moralen til selskapene som sponser Fotball-VM 2022 med milliarder av kroner. «Hvordan kan de?», er Gunnar Stavrums retoriske spørsmål til giganter som Adidas, Coca-Cola, McDonalds, Visa og Qatar Airways.

Les saken her: Qatars milliardsponsorer Coca-Cola og Visa sitter musestille mens journalister fengsles

Sistnevnte sier seg egentlig selv, uten at det kommer med formildende omstendigheter. Det er staten Qatar som flytter penger fra en virksomhet til en annen.

Alle de andre bør i menneskerettighetenes navn skamme seg.

Det finnes en sang om partnerskap med fienden, og den synges på norske tribuner.

Den er like stygg som samarbeidspartnernes forretningsmoral.

SVARET PÅ STAVRUMS spørsmål er like trist som det er enkelt. På de største idrettsarrangementene i verden er milliardene som brukes utgifter til inntektservervelse. Gjennom maksimal eksponering og synliggjøring sørger de nevnte merkevarene for å beholde sine markedsandeler, også her i Norge.

At det de bedriver er med på å hvitvaske et autoritært regimes korrupte tilegning av fotballens største fest, er mest som ei pølse i slaktetida.

Klikk her for å abonnere på nyhetsbrev fra Norsk debatt

DAVID BECKHAM, TIDLIGERE England-kaptein og fotball-legende, bør skamme seg enda litt mer enn det. Den tidligere Manchester United-stjerna ble kjent for andre ting enn fotball da han giftet seg med Posh Spice på 90-tallet, i dag Victoria Beckham.

Siden han ga seg som fotballspiller i 2013 har han vært synlig gjennom ulike merkevarer, prosjekter, frisyrer, tatoveringer, opptredener og gud veit hva.

Gjennom å si ja til å bli ambassadør for kongedømmet Qatar, trår han over en grense.

Det eneste han forteller oss er at alt, ikke minst VM i fotball - og alle, til og med David Beckham - kan kjøpes for penger.

Det er ingen hyggelig bekreftelse.

AVTALEN DAVID BECKHAM skal ha undertegnet for noen uker siden strekker seg over ti år og bærer med seg 1,8 milliarder kroner i inntekter. Jeg gjentar 1,8 MILLIARDER KRONER! En del av pakka handler om å være 2022 FIFA World Cups offisielle ansikt mot resten av verden.

Ut over det skal han promotere turisme, kultur, fotball og de mange idrettsarrangementene som bare fortsetter å sportsvaske den diktatoriske oljestaten.

Alt mens undertrykkelsen av menneskerettigheter og diskrimineringen av LHBT-miljøet feies under teppet.

Les flere kommentarer fra MortenP

IFØLGE EN TALSPERSON for David Beckham har den tidligere fotballstjerna alltid snakket om fotballens kraft som et våpen i det godes tjeneste. Gjennom Qatar-avtalen er målet å favne globalt og få så mange som mulig til å samles om VM 2022.

Bortsett fra de homofile da, og de lesbiske, bifile og transseksuelle.

Bor du i Qatar og er på den sida av myndighetenes seksuelle strek i sanden, risikerer du tre år i fengsel.

QATARS MOTIVASJON FOR å gi David Beckham milliardbeløpet er like åpenbar som de store sponsorenes behov for synliggjøring. De trenger et kjent ansikt. Hva er da bedre enn et globalt fotball-ikon?

Hva Beckham angår handler det om penger, nettverk og forretningspartnere inn i framtida.

Han har gjort en avtale med djevelen uten tanker for konsekvensene.

Les mer fra Norsk debatt

I DETTE REGNESTYKKET er det ingen som bryr seg om det Ståle Solbakken og Norge så forbilledlig satt på agendaen. David Beckham er sånn sett i dårlig selskap. Det er mange som er villige til å kaste glans over undertrykkelse for penger. Peter Schmeichel, som på toppen av alt sier han «ikke føler ansvar for noe annet enn fotball», er en av dem.

Hvor ble det av de store og mektige personlighetene og fotballnasjonene da den norske musa brølte?

Akkurat, ja.

Det er nok lettere å respondere når invitasjonene til litt sportsvasking med champagne og kanapeer kommer fra Qatars nye ansikt utad.

Kommentarer til denne saken