Gå til sidens hovedinnhold

Politikere narret seg selv - igjen

Når politikere dummer seg ut, er det kanskje ikke den aller beste unnskyldningen at de har holdt på med det samme i mange år.

Kommentaren gir uttrykk for skribentens meninger.

Det var Nettavisen som fisket fram en riktig godbit fra sosiale medier i går:

Twitter-brukeren Forsberg hadde funnet ut at fire ulike lokalpolitikere, på fire ulike steder, hadde sendt identiske leserbrev til lokalavisa si, der alle fire skrev om sine «personlige» bekymringer: jobben, skolen og helsa.

Her er saken: Høyre-politikere «fersket» i leserinnlegg-praksis

Til Nettavisen forklarte etikk-ekspert Gunnar Bodahl-Johansen ved Institutt for Journalistikk at dette har politikerne og partikontorene holdt på med i mange år.

Og han har delvis rett:

Høyres pressekontor har alltid servert Høyre-aviser med ledere. På samme måte som A-pressens Oslo-kontor sendte ut daglige meninger, som den lokale A-presseredaktøren kunne hive inn på lederplass om han (det var nesten alltid en han) ikke orket å mene noe om selv.

Partikontorene sendte også ut forslag til leserbrev som de lokale politikerne kunne sette sitt personlige stempel på og forsøke å få inn i landets rundt 300 lokal- og regionaviser.

Men noe er nytt:

Om det for 20 år siden sto identiske innlegg på trykk i Fremover eller i Fredriksstad Blad, var det få som oppdaget det. De lokale papiravisene fløy ikke så lett over fylkesgrensene, og derfor var det heller ikke bare bare å få tatt bilder av dem ved siden av hverandre for å dokumentere det.

Les også: Oslo kommune presiserer besøksregelen. - Gode nyheter for flere

Nå kan en tilfeldig twitter-bruker enkelt sette sammen faksimiler, og like enkelt google seg fram til om det er flere - som i dette tilfellet. Det er altså mye lettere å bli tatt.

Men det er mer:

For det nye er også den innsmigrende jeg-formen, inspirert av dagens sosiale medier. For i dag er det tydeligvis ikke nok at partikontoret foreslår innlegg om at «Høyre mener det eller det». Nei nå er det «Jeg føler at ..., eller «For meg er det viktigst at ...»

Og da er vi egentlig over på noe annet enn bare å masseprodusere partienes meninger for lokal distribusjon. Da er vi over i uærlig kommunikasjon. Da forsøker politikerne å narre sine potensielle velgere, men ender opp med å narre seg selv.

Det er ikke så veldig lenge siden Arbeiderpartiets kommunikasjonsavdeling lot som om de hadde fått et debattinnlegg av tidligere LO-leder Ynge Haagensen, som de i virkeligheten hadde skrevet selv.

Les flere innlegg på Nettavisen Norsk debatt

Det var også pinlig. Og også da kom unnskyldningen om at «jammen, dette har da alle gjort i alle år».

Ja, det kan hende det.

Men at mange har gjort noe dumt i mange år, er ikke en så veldig god unnskyldning for å fortsette i samme duren. Særlig ikke når du stadig blir oppdaget.

Da ville jeg heller vurdert å legge om stilen.

Reklame

Best i test: Maskinene som gjør frityrmaten sunn

Kommentarer til denne saken