Gå til sidens hovedinnhold

Prislapp? Ikke spør Vedum. Slikt gnål er for kaffe-lattedrikkere her sørpå

Som alltid er det ingen, absolutt ingen, som slår storbonden fra Stange i å flashe valgflesk uten plagsom prislapp og uten pinefulle prioriteringer.

Debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger.

Nord-Norge skal bli paradis på jord. Og det er Vedum som går i spissen for marsjen mot det lovede land under Polarstjernen.

Som alltid er det ingen, absolutt ingen, som slår storbonden fra Stange i å flashe valgflesk uten plagsom prislapp og uten pinefulle prioriteringer. Slikt mas skal han ha seg frabedt.

Klikk her for å abonnere på Norsk debatt sitt nyhetsbrev

Alt er prioritert

«Vi har en heilskapleg plan for kva vi vil med Nord-Noreg, og målet vårt er jo å få til alt».

Det er svaret, når Klassekampen forsøker å få ham til å si noe konkret om hva den halve millionen mennesker som fortsatt bor i våre tre nordligste fylker først kan forvente å få på gullfat fra Senterpartiets gavespreder etter stortingsvalget.

Dessverre må de utvalgte nordboerne vente noen år før reisen kan gå med tog- i hvert fall et stykke på vei. For den planlagte Nordnorgebanen er i realiteten ingen Nordnorgebane - den stopper på halvveien - den stopper i Tromsø.

Enn så lenge. Men her har allerede Vedum maktet det kunststykket å lokke med seg de andre løftesmedene på Stortinget på tidenes dyreste statlige julepresang - til noen få prosent av landets befolkning.

Nå er spørsmålet: Hvem blir den første til også å love at banen skal føres videre gjennom Nord-Troms og Finnmark til Kirkenes? Jeg har mine mistanker.

Enorme subsider

Allerede subsidieres hver billett på strekningen Trondheim-Bodø med cirka 450 kroner, ifølge seniorforsker ved NTNU, Morten Welde. Og per i dag ligger prislappen, inkludert et sidespor til Harstad, på reisen videre til Tromsø på rundt regnet 135 milliarder. Hva det blir per billett, med et anslag på cirka 370.000 reisende per år ifølge Jernbaneverket, kan du jo prøve å spørre noen i Senterpartiet om.

Men ingen, bortsett fra enkelte tobeinte basuner i Nordens Paris, tror det vil stoppe der. Fagfolk antyder et påslag på minst 40 prosent.

Trolig blir det enda dyrere, innen det første lokomotivet tøffer inn på Tromsø jernbanestasjon - som hittil har vært den eneste jernbanestasjonen i landet beregnet på sjøfarere som har grunnstøtt på livets hav.

Les også: Å bruke tid og penger på å vurdere om det er OK å hete Fette Reint, er en fette unødvendig ressursbruk

Skattekutt og gratis ferge

Men Vedum har mer, langt mer, snadder å lokke med: Det skal bli enda lavere skatter og avgifter i hele landsdelen, flypriser skal halveres, ferjer skal bli gratis og selskapsskatten skal senkes.

Fra før får du som kjent ettergitt 16.500 kroner årlig på studielånet ved å flytte nordpå. Inntektsskatten er 3,5 prosent lavere enn i sør, barnetrygden er nesten 4000 kroner høyere per barn, dessuten slipper du moms på strøm i det gamle Nord-Troms og Finnmark. For å nevne noe.

I tillegg lokker en rekke av de nord-norske kommunene med høye tilskudd av ulike slag for dem som kommer flyttende, enten i form av cash eller gratis tomt og husvære. Bare for å nevne noe.

Når fjernes myggen?

Prislapp? Ikke spør Vedum.

Slikt gnål er for kaffe-lattedrikkere her sørpå, som ennå ikke har hatt vett til å flytte dit han selv ikke bor.

Nå venter jeg bare på at hedmarkingen og partifellene fjerner den aller siste hindringen for at jeg selv gjør flyttelasset klart: myggen! Men da må jeg kanskje vente helt til neste valg.

Les mer fra Norsk debatt her

Kommentarer til denne saken