Gå til sidens hovedinnhold

Qatars milliardsponsorer Coca-Cola og Visa sitter musestille mens journalister fengsles

Tiden er inne for å spørre Coca-Cola, Hyundai og Adidas hvordan de kan sponse et skandalisert arrangement i et undertrykkende regime.

Nett på sak

Når NRKs journalister blir fengslet og kastet ut av VM-arrangøren, sier det sitt om hvilke holdninger regimet har til pressefrihet og menneskerettigheter. Qatar fikk arrangementet etter en korrupsjonsskandale, og det er urettferdig nok norske fotballspillere som er stilt til veggs for deltakelse.

Spørsmålet bør heller stilles til VM-sponsorene som daglig selger tjenester og produkter for millionbeløp i Norge: Hvordan kan McDonald´s, Adidas og Qatar Airways betale milliardbeløp for å bli assosiert med fotball-VM i Qatar i 2022?

Omstendighetene rundt NRK-arrestasjonen er foreløpig uklare, men NRKs ledelse opplyser at det ikke er utformet noen siktelse for noe kriminelt. Reportasjene som til nå er sendt er ikke spesielt kritiske, men NRKs journalister har intervjuet arbeidere og den internasjonale arbeidstakerorganisasjonen for å sette søkelys på arbeidsforholdene for gjestearbeidere.

Klikk her for å abonnere på nyhetsbrev fra Norsk debatt

En ting er sikkert: Hvis dette er standarden Qatar legger seg på, så vil neste års fotball-VM handle om kritisk fokus på ytringsfrihet og arbeidsforhold, og ikke så mye om flotte arenaer og god fotball.

Noe annet som er viktig: Noen spredte røster har foreslått at norske medier og journalister bør boikotte Qatar-VM. Det er et dårlig forslag som sjeldent har virket (Sør-Afrika er et mulig unntak). Det som trengs er et vedvarende søkelys på regimet, og flere journalister som gjør jobben på bakken i Qatar.

Når fotball-VM sparkes i gang 21. november neste år, så skjer det blant annet fordi store internasjonale selskaper har betalt enorme beløp som sponsorer.

Her er listen over VM-sponsorer:

  • Budweiser
  • Hisense
  • McDonald´s
  • Vivo

I tillegg kommer de største FIFA-sponsorene:

  • Adidas
  • Coca-Cola
  • Wanda Group
  • Hyundai
  • Qatar Airways
  • Visa

Det er en dristig balansegang for kjente merkevarer å bli assosiert med et regime som Qatar i en tid hvor stadig flere forbrukere er opptatt av bærekraft og menneskerettigheter.

Idrettspresident Berit Kjøll omtaler arrestasjonen av NRKs journalister som «rystende og totalt uakseptabelt».

- Det må nå bli en slutt på å tildele store internasjonale mesterskap til land som ikke respekterer pressefriheten og ytringsfriheten, sier hun.

Norge støttet ikke tildeling av fotball-VM i Qatar, men det står et annet stort arrangement for døren - nemlig OL i Beijing. Kina står heller ikke høyt på internasjonale lister for pressefrihet, ytringsfrihet og respekt for menneskerettigheter.

I internasjonal idrett bestemmer pengene, og et lite land som Norge har begrenset gjennomslag i de viktigste beslutningsorganene. Men forbrukermakt har en viss betydning, og press på sponsorene er en metode for å sette økonomisk makt bak kravene.

Foreløpig har jeg ikke registrert at noen av sponsorene aktivt har fordømt fengslingen av NRKs journalister, og det er interessant å vite om Coca-Cola, Adidas, McDonald´s og Visa er en medspiller for pressefrihet, eller en medløper for et undertrykkende regime!

PS! Hva mener du? Har sponsorene et ansvar for å følge opp menneskerettigheter i Qatar? Skriv et leserbrev!