Gå til sidens hovedinnhold

Rasismen er overalt

Når kunden fra Skien har gått ut døra og kassadamen sitter igjen og tenker, at det var da en hyggelig kar, så forstår hun ikke at hun i virkeligheten har vært utsatt for grov symbolsk vold.

Kommentaren gir uttrykk for skribentens meninger.

Har du noen gang reagert på all den strukturelle rasismen som bamblinger hver dag utsettes for av folk i Grenlandsbyene? Ikke det? I så fall er du ikke alene.

Alle undersøkelser tyder på at denne problemstillingen er et ikke-tema både i privatlivet og offentligheten. Også blant bamlingene selv.

Men oppriktig talt, det at de fleste av oss verken tenker på det som et problem, eller opplever det som et problem, betyr så det at problemet ikke eksisterer? Når alt kommer til alt er det kanskje nettopp denne tausheten om problemet som er det største problemet.

For hvordan skal vi kunne løse et problem, hvis vi ikke først er villige til å innrømme at det er et problem?

Les også: Derfor roter Lan Marie Berg det til gang på gang

«Den Andre»

At bamblingene selv benekter at de er utsatt for strukturell rasisme, er i seg selv et godt eksempel på den strukturelle rasismen.

En rasisme som sjelden er åpenlys og direkte, men har sneket seg inn i språk, holdninger, kultur og adferd. En rasisme som gjør at hun fra Stathelle som står i kassa i en av butikkene på Brotorget ikke reagerer på at kunden fra Skien nikker og smiler ekstra bredt til henne, når hun spør om han vil ha kvitteringen.

At en slik imøtekommenhet skulle være uttrykk for små forventingers rasisme, det vil si en holdning om at fordi noen er fra Bamble og ikke fra Skien eller Porsgrunn, så bør vi være ekstra hyggelige mot dem, det faller henne simpelthen ikke inn.

Kunden selv tenker antagelig heller ikke på det.

Denne paternikalske og imperialistiske infantilisering av «Den Andre», som kjennetegner de som har definisjonsmakten i en relasjon, har simpelthen bare festet seg i kundens væremåte som et habitus.

Noe ingen av dem vet hva er, fordi de aldri har lest den franske filosofen Bourdieus hovedverk «Distinksjoner» eller deltatt på TrAP (Transcultural Arts Production) kurs om strukturell rasisme.

Her kan du lese flere innlegg fra Tommy Sørbø

Ja, det er ikke en gang sikkert at de ville synes det var rasistisk at et rockeband fra Skien var iført indianerrekvisitter fra en leketøysbutikk.

Men akkurat i dét kunden fra Skien har fått varene på plass i posen sin og skal til å gå, finner han det for godt å komme med en morsomhet. «Greit å ha noe lesestoff i hælja!», sier han til damen i kassen mens han vinker med kvitteringen.

Og det verken han eller hun er i stand til å dekonstruere, er det faktum at han simpelthen tar det som gitt, at siden damen i kassen er bambling, og derfor antagelig bor mer ruralt enn tilsvarende kassadamer i Grenland, ja, så har hun også en frodigere, friskere og mer uformell humor og væremåte enn det de andre ville ha hatt.

Dette er en stereotypi vi kjenner vi igjen fra Vestens syn på folk fra orienten. At de simpelthen er sterkere knyttet til naturen og dermed også sine naturlige impulser enn Vestens rasjonelle kulturfolk.

Fordi Bamblingen kanskje har litt flere bilvrak i hagen enn det vi har, så tenker vi om dem at de lever, som orientaleren, mer i nuet enn det vi gjør. De tar ikke ting så nøye. De er barnslige følelsesmennesker med kort lunte og eksotiske skikker, som lever på en primitiv, men også mer opprinnelig og sunn måte enn folk fra Skien og Porsgrunn.

Et narrativ verken offeret for denne strukturelle rasismen, bamlingen selv eller overgriperen, Skiens-karen er i stand til å gjennomskue, fordi de ikke kjenner til den palestinsk-amerikanske litteraturprofessoren, Edward Zaids hovedverk «Orientalisme».

Les mer fra Norsk debatt her

Så når kunden fra Skien har gått ut døra og kassadamen sitter igjen og tenker, at det var da en hyggelig kar, så forstår hun ikke at hun i virkeligheten har vært utsatt for grov symbolsk vold, og at mannen hun syntes var så hyggelig aldri fullt ut vil kunne ta inn over seg hvordan det er å bo i et rekkehus i Bamble og bli behandlet som en bambling, siden han selv bor i et rekkehus i Skien og blir behandlet som en fra Skien.

Mens mannen på sin side smiler fornøyd når han studerer kvitteringen og oppdager at han gjennom sin ubevisste strukturelle rasisme har skaffet seg en gratis plastpose.

Reklame

Ekstremt høy strømpris – slik kutter du regningen

Kommentarer til denne saken