Gå til sidens hovedinnhold

Rawdah sier wow, jeg sier no

Det eneste skandinaviske med at en hijabist blir moteredaktør i Vogue Scandinavia, er vår toleranse for mennesker med andre verdier.

Debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger.

Modell og moteredaktør i Vogue Scandinavia, Rawdah Mohamed, sier i et intervju med motenettstedet Melk & Honning at hun vil at folk skal tenke «wow» hver gang hun gjør noe.

Jeg sier wow til skandinavisk mote, som de siste årene har plassert seg på det internasjonale motekartet med sin sobre stil og søkelys på bærekraft. Jeg sier imidlertid nei til hijaben Mohamed fronter.

Ut mot hijabforbud

Mohamed har gått sterkt ut mot Frankrikes forslag om å forby hijab på mindreårige. «Mange regjeringer har vært på feil side av frigjøring og likhet … Hijabforbud er hatefull retorikk som kommer fra høyeste hold», skrev hun på Instagram i vår, illustrert med et bilde der hun har hvit hijab knyttet stramt rundt hode og hals.

Klikk her for å abonnere på nyhetsbrev fra Norsk debatt

Hun forteller at hun selv gikk med hijab som åtteåring.

Norsk drakt- og motehistorie

I Skandinavia har kvinner i tusen år hatt en sterkere stilling i hjem og samfunn enn de fleste andre steder i verden. Det inkluderer også rett og mulighet til å kle oss som vi vil. Håret har til alle tider vært fritt. Vikingkvinnene gikk med håret fritt. I norsk drakt- og motehistorie finnes det ikke mange påbud om å dekke til håret.

Mange hijabister pleier å si at norske bestemødre gikk med skaut, men det er et vrengebilde. Det finnes skaut som har vært brukt når man lager mat for at det ikke skal komme hår i maten, eller i fjøs, eventuelt til pynt og fest. Blar man i europeisk drakthistorie for øvrig, forekommer hodetildekking for kvinner sjeldent. Tvert imot ser vi ofte kunstferdige hårfrisyrer.

Religiøs nevrose

Hijaben på sin side, er et uttrykk for religiøs og kulturell nevrose, flokkmentalitet og ufrihet. Det er derfor Mohamed ikke vil kle seg av hijaben for å gjøre en jobb, slik modeller verden over gjør. Eller som vi alle gjør. Vi tar på oss lue på vinteren når det er kaldt, men vi tar den av når det er varmt. Uansett om det er menn eller kvinner til stede.

Les også: Jeg fikk en telefon fra Afghanistan

Hijaben er heller ikke uttrykk for ett lands kultur: Det er stor forskjell på somaliske og afghanske festdrakter for kvinner. Men hijaben, den er ganske lik. Den er en religiøs fellesnevner. Den er ikke et uttrykk for mangfold, men heller for én religiøs filial. Å feire disse landenes vakre drakter, ville vært et uttrykk for mangfold. En hijab som dekker halsen, gjør noe med ansiktet.

Gi kvinner frihet

Pierre Bergé, som finansierte Yves Saint Laurent, uttalte i 2016 at designere skal gjøre kvinner vakre, gi dem frihet og ikke samarbeide med diktaturer som tvinger kvinner til å leve livene sine i skjul. Yves Saint Laurent, som bodde deler av livet sitt i Marokko, skapte klær som ga kvinner frihet og makt.

Forskningsinstitusjonen Fafos rapport fra 2019 viser at jenter som bruker hijab, opplever strengere foreldrerestriksjoner. De som opplever dette, gjør det dårligere på skolen og senere i utdanningsløpet.

Agenda magasin skrev samme år at forbud mot religiøse symboler i fransk skole har bidratt til at jenter gjør det bedre i skolen.

At sømmelighetsreglene rammer folk utenfor de religiøse miljøene, kommer fram av stedsrapporten for innvandrertette Holmlia i Oslo. Her beskrives det at jenter i jeans og trøye får blikk av den ikke-positive sorten.

Les mer fra Norsk debatt

Det eneste skandinaviske med Vogue Scandinavias prosjekt er toleransen og kulturelle åpenheten Mohamed blir møtt med. I Skandinavia står de sekulære verdiene og livssynsfrihet - inkludert fravær av religion - sterkt. At vi inviterer inn mennesker hvis verdier vi ikke er enige i, er et sterkt uttrykk for dette.

Og det finnes ikke i landet der Mohamed er født, Somalia, hvor kritikk av islam straffes.

Kommentarer til denne saken