Gå til sidens hovedinnhold

Så lenge han scorer mål kan han gjøre som han vil

Cristiano Ronaldo flyttet to Coca Cola-flasker og senket med det børsverdien på en av verdens største merkevarer med fire milliarder kroner. Makt kalles det.

Kommentaren gir uttrykk for skribentens meninger.

MAN KAN SI mye om Cristiano Ronaldos helt åpenbare forakt for Coca Cola, men det forklarer veldig mye. Det er ikke tilfeldig at han er den fotballspilleren han er.

36-åringen er ekstrem og lever under et strengt kostholdregime.

Det å ikke la seg friste er en av suksessfaktorene.

Og når han har noe å si eller på annen måte ønsker å ytre, så gjør han det.

Uavhengig av konsekvensene.

Klikk her for å abonnere på Norsk debatt sitt nyhetsbrev

HAN HADDE IKKE trengt å synliggjøre det alle vet gjennom å angripe en av EM-turneringas store sponsorer, men han om det. Han er CR7, en av fotballens to regjerende konger. I hodet hans er det et varemerke like globalt som Coca Cola.

Helt siden han i 2003 dukket opp på Old Trafford med en bærepose overstegfinter har Cristiano Ronaldo vært en av de få.

At han lar seg provosere av at sønnen en sjelden gang drikker en brus, gir et lite innblikk i ekstremismen.

NOEN MENER DE har rett til å gjør som de vil så lenge de leverer det som forventes av dem. Cristiano Ronaldo krysser av begge boksene.

  1. Han ber ikke om tillatelse når han demonstrativt fjerner produktet til en av mesterskapets største samarbeidspartnere.
  2. Han skyter ballen i mål.

Mot Ungarn scoret han to nye mål for Portugal - det 105. fra straffemerket, det 106. etter en liten kvikkstep dypt inne i straffefeltet.

Med litt mer flyt da han fikk sin første store mulighet rett før pause, hadde tallet vært 107.

Her kan du lese flere kommentarer fra MortenP

MÅLENE I ÅPNINGSKAMPEN gjør Cristiano Ronaldo til EM-historiens mestscorende spiller. Tallet er 11. Tre scoringer unna iraneren Ali Daeis verdensrekord på 109 landslagsmål er konklusjonen derfor åpenbar. Det er bare å fortsette å telle.

Cristiano Ronaldo skal ikke gi seg med det første, verken med å score mål eller senke børsverdien på selskaper hvis produkter ikke faller i smak.

Han er CR7, for pokker.

Når Coca Cola tar et spontant børsfall på 1,6 prosent – et tall som tilsvarer fire milliarder dollar – viser det hvilken påvirkningskraft han har.

CRISTIANO RONALDO HAR flyttet grenser til nivåer man ikke trodde var mulig. Det vil han fortsette med. Han er en av de tre beste fotballspillerne verden noen gang har sett. Bryter du det ned i trofeer og scoringer er han en av to.

Diego Maradona er den tredje når det kommer til ferdigheter, følelse og finesse, men i avdelingen for målbar og oppnådd suksess er det bare to.

Han andre er selvfølgelig Ronaldos nemesis, Lionel Messi.

Les mer fra Norsk debatt her

HVEM SOM ER best blir diskusjonen om mora og dattera. Altså preferanser. Likhetene er mange. Forskjellene ditto. Det vi vet er at nivået disse gutta har tatt krever betydelige forsakelser.

Pluss det faktum at Ronaldo er villig til å skjende en EM-sponsor for å fremme det han helt åpenbart mener er en av de viktigste suksessfaktorene til at han i en alder av 36 år kan fortsette å flytte grenser, livsstilen og kostholdsynet.

Alt mens Lionel Messi tjener penger på å drikke Pepsi med begge hendene.

Kommentarer til denne saken