Debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger.
La oss begynne med starten.
For noen år siden syntes Oslo-politikerne at det var en god idé å bygge et nytt T-banespor til Fornebu i Bærum. Kun noen få meter skulle gå på Oslo-grunn, resten skulle bli til glede for vestkantens vestkant. Fire milliarder kroner skulle banen koste, og betales av bilistene i Oslo via bompenger.
Les også: Nytt parti sier nei: Fornebubanen kan ryke
Gigasprekk
I år ble det avslørt at den samme T-banen nå hadde sprengt alle budsjetter under MDGs ledelse. Det snakkes om 26 milliarder, men alle vet at det likegodt kan bli 50 milliarder kroner når ingen har kontroll eller oversikt. Hvorfor blir den så dyr og hvorfor sprekker alle budsjettene?
Grønn og uansvarlig
MDG-byrådene Lan Marie Berg, eller den sittende byråd Sirin Stav, har svært begrenset kompetanse innenfor økonomi og prosjektstyring, noe alle rundt dem utnytter til maks. Kall det vill vest i byggebransjen.
Ser du nærmere på banen så er den så råflott at man må gni seg i øyene. Arkitekter har fått boltre seg uhemmet på tegnebrettene og skapt palasser rundt perrongene. De samme arkitekter har sendt regninger for snart 100 millioner kroner.
Les også: Skrekkrapport om Fornebubanen: Alle alternativer er håpløse
Mer vill vest
Byrådet i Oslo etablerte en egen etat for å bygge banen. Der i gården er det også vill vest.
Antall ansatte eser ut, etaten aner ikke når banen kan stå ferdig, har ikke peil på hva sluttregningen blir og ironisk nok vet de ikke hvilke grunnforhold den underjordiske T-banen møter.
Det betyr at for eksempel Skøyen stasjon er blitt flyttet noen hundre meter, på grunn av grunnforhold som har vært kartlagt for 100 år siden og til og med er en del av pensum på barneskolen.
Gigantomani under bakken
Alt over kan summeres opp i begrepet «full krise». Snart setter det seg 59 politikere i bystyresalen i Oslo og skal finne ut av «hva gjør vi nå?». Jeg som representerer Folkets Parti FNB var først ute med å kreve full stans og granskning. Ikke det at vi er imot T-baner, men det får da «være måte på».
Vi har jo alle hørt om bussen?
Deretter fulgte flere partier opp vårt krav. Senest Senterpartiet. Der i gården takker de nei til banen, fordi det er bilistene som må blø for Oslo-politikernes gigantomani. Samtidig blir det ingen flere infrastruktur-prosjekter som Røatunnel eller Manglerud-lokk, fordi Fornebubanen sluker alle pengene.
Så langt stiger bompengene med 40 prosent bare på grunn av en T-bane på åtte kilometer, men MDG har ikke satt en øvre grense i det hele tatt for å skaffe mer penger fra bilistene i Oslo.
Les også: Frp krever full stans for Fornebubanen: – Fyll igjen gropa
Nå kan alt rakne
Politiske kommentatorer har regnet ut at hvis Ap og SV snur og vil stanse banen, ja da skjer det med støtte fra blant annet Folkets Parti FNB. Og den forenklede konsekvens av dette betyr at MDG går ut av byrådet, Raymond Johansen inntar et forretningsministerium og Høyre forsøker å danne byråd sammen med MDG.
Ja, du hørte riktig, og det er derfor denne mandag blir den mest dramatiske i Oslo-politikken på svært mange år.
At Høyre legger seg under dynen med grønne kommunister er vel nesten ikke til å tro? Jo, det er det.
Dagens ledelse i Oslo Høyre har vekslet farge fra blå til grønn og partiets lokale ledelse er ikke til å kjenne igjen.
Svelge elefanter?
Folket Parti FNB vil gjerne kaste dagens byråd ut med badevannet, men når det blir liggende igjen en grønn badeand i badekaret blir det så umulig som det kan bli. Å dele makt og innflytelse med MDG er helt uspiselig.
Vi må alle tåle å svelge en kamel en gang iblant, men elefanter klarer ingen. La meg sitere en kjent norsk predikant som ble invitert tilbake til sin opprinnelige menighet:
- Jeg vil heller dø på utsiden, enn å bli kvelt på innsiden.