Gå til sidens hovedinnhold

Slik får du en elbil til under 50.000 kroner

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Robin, i likhet med mange andre, er student og har forståelig nok ikke råd til en elbil til 200.000 kroner. Men han har råd til en dieselbil til 30-50.000k kroner. Hva med en elbil til 30-50.000 kroner? Det ligger mange elbiler på finn.no til godt under 50.000 kroner, og da er ikke besparelse for drivstoffutgifter og andre fordeler en gang tatt med.

Les saken her: Jeg er 22 år. Hvordan skal jeg klare å kjøpe elbil?

Jeg har selv hatt en Nissan Leaf siden 2012 (disse ligger det flere av på finn), og det har vært et meget problemfritt bilhold. Spylervæske og dekk har vært det eneste å passe på. Greit; den er ikke like stor som en Volvo stasjonsvogn, men det er uproblematisk med 4-5 voksne i bilen.

Robin har et kvarter å kjøre, noe som tilsier at det ikke er snakk om lengre kjøretur enn et par mil hver vei. Det burde være godt innenfor rekkevidde selv for den mest slitne elbil. Han sier ikke noe om han skal bo langt hjemmefra og trenger bilen til å reise hjem i helgene, men hurtiglading begynner det å bli mye av.

På en del av disse laderne koster det riktignok tilsvarende som bensin eller diesel, men det blir jo bare på de unntaksvise langturene, og den kostnaden er man jo allerede villig til å ta hvis man vurderer dieselbil.

Hvis det er slik at man ikke ønsker å kjøre elbil, så er det selvsagt helt innafor (selv i dag), men da mener jeg man bør være ærlig og si det.

Det skal mye til for at den som virkelig ønsker å kjøre elektrisk i dag ikke skal kunne gjøre det, men det er mulig man må kompromisse litt. Akkurat som ellers i livet.

Reklame

Verdens smarteste ladekabel til mobil er norsk