Men under denne veksten ligger det en vel så interessant trend; betalingsvanene endres.

Kort byttes i økende grad ut med mobile lommebøker, og skillet mellom fysisk handel og netthandel viskes stadig mer ut.

De mobile lommebøkene går fra å være rene betalings-apper til å bli livsstils-apper. Ifølge den siste rapporten fra WorldPay´s om betaling globalt, foretrekker stadig flere å bruke digitale lommebøker til netthandel.

Dette ventes å komme opp i over 50 prosent i 2023, og noe av den samme utviklingen vil skje i butikkhandelen.

Les også: Slik blir du «lurt» til å bruke penger på nett: Dette er nettbutikkenes salgstriks (+)

Smarte forenklinger

Grunnen til at digitale lommebøker vinner terreng er at brukeren opplever radikale forenklinger og flere smarte bruksområder, særlig ved netthandel.

I tillegg kommer mer hensiktsmessig kobling til netthandel og sosiale medier, til gaming og meldingssystem, til streamingmuligheter, og til tilbud fra butikker der du befinner deg. Du kan til og med skanne en QR-kode med mobilen i butikkvinduet, betale varen på mobilen og få den sendt hjem.

De mobile lommebøkene vil etter hvert bli livsstilsapper, og betalingsbransjen går fra å ha et betalingsfokus til fokus på forenklet livsstil.

De digitale lommebøkene endrer sitt fokus fra betaling til markedsføring, data og forenkling.

Les også: Norge skal bli det første landet som kvitter seg helt med denne

Betal nå ... eller vent nå litt

Betalingsmåten for netthandel vil også endre seg. Flere vil ha varen først og vente litt med betalingen.

Særlig unge mennesker handler mer på nett enn det de velger å beholde. De returnerer det som ikke passer og betaler gjerne i etterkant.

I dette markedet er det Klarna som rår med sine 90 millioner kunder i Europa og USA. Men nye aktører som Scalapay, Twisto og Alma melder seg på.

Globalt var dette markedet på hele 13 milliarder kroner i 2020.

Her kan du lese flere innlegg av Berit Svendsen.

Fra enkeltbutikker til digitale shoppingsentre

Stadig flere velger å handle på store nettverksplattformer som Amazon, Apple og Google der det tilbys et vell av varer.

Amazon etablerer seg nå i Sverige, og dermed kan norske nettverksaktører møte sterkere konkurranse fremover.

I Norge dukker det også opp nettverksplattformer. Kolonial.no startet med dagligvarer, men fremstår i dag som en plattform med både Clas Ohlsson, Sprell, Anton Sport og Milrab på laget.

I Setesdal har Setesdalshop.no samlet mange av dalens lokale butikker i ett digitalt shoppingsenter.

Les også: Amazon inntar Norden: - Førsteinntrykket er skuffende

Bytter puben med nettbutikken

Under koronakrisen har det vist seg at for eksempel britene har blitt ivrigere netthandlere.

Når de ikke kan gå på pub eller bar, må de finne på noe annet å fylle tiden med. Nesten hver tredje brite sier at de nå handler på nett hver uke.

Som en følge av økt netthandel globalt, vokser også handelen på tvers av landegrenser og logistikken blir stadig bedre.

Store logistikkselskaper som UPS og Paypal rapporterer om en voldsom vekst både i volumer og i verdi av varer som selges på nett.

Kina leder an med sine livsstils-apper

Det kinesiske markedet for netthandel er enda mer avansert enn det europeiske og amerikanske.

Volumet på netthandelen i Kina med 850 millioner kunder, er ifølge Economist like stort som volumet i Europa og USA til sammen.

I 2018 håndterte den kinesiske betalingsaktøren Alipay svimlende 17 trillioner transaksjoner - mer enn volumene til Visa og Mastercard til sammen.

Det meste av e-handelen i Kina forgår via forbrukernes mobiltelefoner, og hemmeligheten bak dette er at de for lengst har koblet de digitale lommebøkene til netthandelen.

Her kan du lese flere innlegg fra Nettavisen Norsk debatt.

«Live stream shopping» tar av

Live shopping har tatt helt av i Kina, og denne måten å handle på øker netthandelen og gjør mobile livsstils-apper som Alipay enda mer aktuelle.

Live shopping kan for eksempel være moteshow sendt direkte til folks mobiltelefoner - eller at kjendiser vurderer favorittproduktet sitt og oppfordrer seerne til å kjøpe varen umiddelbart.

Det forventes stor vekst i et netthandelsmarked der betaling stadig forenkles, hvor skillet mellom fysisk handel og netthandel viskes ut, og hvor logistikken blir stadig mer effektiv.

Det vi nå ser av sammensmelting av fysisk handel og netthandel er bare en begynnelse.

I fremtiden vil butikkene aldri være stengt, du handler på natten, i kaffepausen eller mens du går måneskinnstur.

Mange vil nok fortsatt foretrekke å handle fysisk i butikk, men også da har du muligheten til å betale direkte fra prøverommet med mobilen. Så kan du velge å ta med deg varen, hente den senere eller få den sendt hjem.

For hvem velger vel køen i kassa når alternativet er et par klikk på telefonen?