(Jarlsberg Avis): Venner og bekjente delte historier om den gangen det tok sju timer å komme seg fra Oslo til Larvik, eller da de måtte gi opp å ta toget til jobb fordi det ble så uforutsigbart at de risikerte jobben.

For egen del har jeg gjort meg noen ganske kjedelige erfaringer etter at jeg begynte, som mange andre vestfoldinger og togpendlere for ett år siden.

Misforstå meg rett. Jeg elsker jernbane som konsept. Det er miljøvennlig og effektivt. Jeg liker også å ta tog.

Du kan sove, hvile ut, lese og jobbe. Og jeg synes flere av de som kan gjøre det, skulle tatt toget. Det ville gitt færre trafikkulykker, mindre kø på veiene og bedre luft. Jeg vet også at det jobber en drøss av dyktige, hyggelige folk i norsk jernbane. Men. Det å ta toget er i utgangspunktet litt mer tungvint enn å kjøre bilen fra dør til dør.

Les også: Samferdselsministeren må sette Bane NOR på plass

Derfor burde det vært attraktivt på andre måter å ta toget, slik at det likevel frister mer enn bilen.

Det er det altså ikke. Jeg nevner:

– Togbillettene er dyrere enn å ta bilen (men takk til Vy for smartpris, som faktisk gjør billettene billigere om man har mange turer).

– I fjor opplevde jeg oftere at toget var forsinket enn at det var i rute.

– I rushtiden er det lite som minner om å kunne sitte i ro og jobbe på toget, det er svært sjelden sitteplasser.

– Hele sommeren og mange helger går det ikke tog, men buss (som er like dyrt, men mye dårligere for passasjerene).

– I stedet for at man som pendler kan parkere gratis ved togstasjonene, har Bane NOR innført betalingsparkering. Enda en liten hindring som gjør det mer tungvint å ta toget.

Jeg skjønner at det er nødvendig i store byer, men i lille Sande der jeg pendler fra, er det uansett gratis parkering i hele sentrum. Så jeg ser ikke helt at misbruk av at togparkeringen skulle vært et stort problem. Parkeringen er dessuten vanskelig å forstå og flere får bot selv om de prøver å gjøre alt riktig.

Klikk her for å abonnere på nyhetsbrev fra Norsk debatt

– På mine to turer til Bergen i fjor ville jeg gjerne tatt nattoget, men det gikk ikke lørdager og var utsolgt fredagene. Et resultat av at Vy har kuttet avganger mellom Oslo og Bergen. Det blir vanskelig å velge tog foran fly da.

– Forrige uke opplevde jeg forsinkelse på omtrent en halvtime. Det er ikke første gangen. Og det skyldtes ikke snøværet, men feil på elektrisk anlegg.

– Når det først er forsinkelser er informasjonen svært mangelfull. Som regel får du vite at forsinkelsen blir langvarig ved at Vy annenhver minutt skyver på avgangstiden til toget ditt.

Folk kommer ikke til å ta toget med mindre det blir enklere, billigere og mer pålitelig. Og summen av alt som er litt for kjipt med å ta toget oppleves nå som veldig stor.

Les også: Sju steiner Støre-regjeringen kan snu nå

Dette er det selvsagt mulig å gjøre noe med, og det er først og fremst et politisk ansvar:

– Prioriter vedlikeholdet på jernbanen. Det trengs 1,2 milliarder EKSTRA i tillegg til regjeringens bevilgning bare for å stanse vedlikeholdsetterslepet. Skal man ta igjen etterslepet så må det enda mer til.

– Sett ned prisene.

– Lag en plan for mindre buss for tog (det henger sammen med å prioritere vedlikeholdsetterslepet).

– Samle jernbanen igjen. Det er tullete at vi har rundt 50 direktører med millionlønninger, samtidig som Bane NOR og Vy – to etater med samme type samfunnsansvar – knapt klarer å kommunisere sammen (sånn ser det i alle fall ut fra utsiden).

Vestfoldbanen er en slags livsnerve som binder fylket sammen. Det er også vår enkleste måte å komme oss til hovedstaden på. Da er det så utrolig synd at togtilbudet er så dårlig.

Les også: Hadde jeg vært samfunnsforsker, ville jeg ha stilt 20 spørsmål om dette

Rødt vil samle jernbanen igjen og vi vil sette av de millionene som trengs til vedlikehold. Alternativet er at situasjonen forverres for hvert år som går. Og det taper vi alle på.