Gå til sidens hovedinnhold

Stor elbil-grønnvasking: kun disse to får bestått

Det er ingen tvil: Kundene vil ha elbil. Skal kinabiler og amerikanere fylle tomrommet når EUs produsenter ikke selv kan levere varene?

Kommentaren gir uttrykk for skribentens meninger.

Suget etter elbil fra kundene er der. For sultne kinesiske og amerikanske start-ups kan dette fremstå som rene gavepakken.

Skal kinabiler og amerikanere fylle tomrommet når EUs produsenter ikke selv kan levere varene?

Klikk her for å abonnere på Norsk debatt sitt nyhetsbrev

Av 10 undersøkte store bilprodusenter er det nemlig kun Volkswagen og Volvo som får bestått når det gjelder ambisjonene om å kun selge helelektriske biler innen 2030.

Sover i timen

Det er mye enklere og rimeligere å komme i gang med å produsere elbiler enn tradisjonelle fossilbiler. Derfor dukker det nå opp nye bilmerker hvert eneste år.

De «gamle» produsentene kan lett leve godt på gammel fossilteknologi litt til, og kanskje har de småsovet i timen. De nye merkene vi har sett de siste årene, og kommer til å få de neste årene, er det helt annerledes med.

De kan bare selge elbiler.

Og, det er mange av dem.

Les også: Elbil: Resten av Europa suser forbi Norge i fersk undersøkelse

Ikke alle kommer nødvendigvis til å overleve, men jo lenger tid de kjente bilmerkene bruker på å bli helelektriske, jo lettere blir det for de nye merkene å kapre kunder.

Full spinn

Alle bilmerkene har satt sine spinndoktorer på å få frem sine grønne konsepter og planer. Mange sier de skal bli helelektriske, mens andre er vagere og snakker om å «elektrifisere» modellene sine.

Det holder ikke lenger.

En plug-in hybrid er elektrifisert. Men den er ganske langt unna helelektrisk, uansett hvor mye man spinner gode historier. Det har kundene skjønt.

Plugg ut for plug-in

Å satse på hybrider nå kan fort bli en form for selvpining, tror vi. Plug-in hybridenes dager er kanskje allerede talte.

Om 5 år regner industrien selv med at produksjonen vil toppe seg med 1,6 millioner biler, omtrent 12 prosent av den totale produksjonen i EU-landene, for deretter å stagnere og gradvis falle.

Vår enkle mening er at de bilmerkene som ikke snarest sørger for å bli helelektriske, vil forsvinne.

Grønnvaskingen

Brussel-baserte Transport & Environment har undersøkt 10 store bilprodusenter med fabrikker i Europa. De har sett forbi grønnvaskingen og festtalene for å finne ut: Hvor klare er produsentene egentlig for å kun selge helelektriske biler innen 2030?

Dette er hva de fant.

Volkswagen og Volvo i en klasse for seg

Volvo og Volkswagen har aggressive planer og troverdige strategier for hvordan å oppfylle planene. For Volkswagen var dieselskandalen trolig den beste ulykken de kunne komme ut for.

Da «clean diesel» viste seg å ikke være så «clean» likevel gjorde de det helt riktige. Satset alle sine betydelige ressurser på å fjerne seg fullstendig fra diesel og å bli en helelektrisk bilprodusent så fort som mulig.

Her kan du lese flere kommentarer av Marius Paus

Samtidig uttalte Audi’s CEO, Duesmann, så sent som tirsdag denne uken på en klimakonferanse i Berlin, at de vil akselerere skiftet mot e-mobilitet, fase ut alle forbrenningsmotorer innen 2033, men at de likevel etter det vil fortsette med lokal produksjon av forbrenningsmotorer i Kina, hvor han forventet etterspørsel.

Ikke helt rent trav likevel fra Audi og Volkswagen-gruppen, der altså.

Volvo eies som del lesere kanskje vet av kinesiske Geely Auto. Vi regner med at det svenske bilmerket får ressurser og målsettinger fra sin kinesiske mor. Også Polestar, som gjør suksess med Polestar 2, og det britiske sportsbilmerket Lotus eies av Geely.

Sistnevnte jobber nå intenst med den helelektriske hypersportsbilen Lotus Evija. Her er det strøm for alle pengene.

Vil, men ikke nok

Best av de andre er Renault og de to søstrene Hyundai/Kia som alle får en slags godkjent minus karakter på kombinasjonen av ambisjon og strategi, mener Transport & Environment.

Ford har ambisiøse planer for å fase ut sine fossilbiler, men mangler en robust plan for å få på plass alle de helelektriske bilmodellene de trenger, slår rapporten videre fast.

Les også: Folk må ut av dype sofaer, låste gutte- og jenterom, TV-stuer og mørke garasjer

Det nye bilkonglomeratet Stellantis, Daimler (Mercedes), BMW, Jaguar Land Rover og Toyota ligger alle dårlig an når det gjelder elbilsalg på kort sikt. De har alle få eller ingen ambisiøse utfasingsplaner og tilsvarende mangel på industrielle planer for å få på plass nye elbiler.

BMW, Daimler og Toyota har også lagt alt for stor vekt på hybrider i forhold til et helelektrisk 2030-mål. Alt dette altså, ifølge undersøkelsen fra Transport & Environment. Under Stellantis-paraplyen ligger merkene italienske Alfa Romeo, Fiat og Maserati, franske Citroën, DS og Peugeot, tyske Opel, samt en håndfull andre merker.

Hard kost fra den kanten altså.

Her hjemme ser vi at flere av de merkene som får kritikk har helelektriske enkeltmodeller som gjør det bra, men vi savner det brede modellutvalget.

Kundene vil ha elbil

For egen del merker vi et stort sug etter elbiler fra kundene. Fossilbiler er i en del sammenhenger ikke lenger helt stuerent. Det er litt «ut» allerede. Om ikke kundene kan få det merket eller modellen de mest ønsker seg som elbil, er mange klare for å velge noe annet.

Mange står klare for å levere, med spennende biler fra merker du kanskje knapt har hørt om. Etter sommeren kan du få deg en Nio, Seres eller DFSK.

Britiske MG har gjenoppstått, snakker nå kinesisk, og har allerede gjort det kjempebra. Alle kommer fra Kina. Om du foretrekker amerikanske elbiler kan du sette deg på liste for en Fisker eller pick-up’en Rivian, eller gjøre som så mange før å velge en Tesla. De kan alle snart være i en garasje nær deg.

Kundene er gjerne merkelojale, men bare om merket kan levere det kunden vil ha.

Det haster

Det mange, og stadig flere vil ha er elektrisk bil. Fullt og helt elektrisk.

Har denne rapporten fra Transport & Environment rett, er flere av de de store bilprodusentene så sent ute eller så nølende at de i praksis de neste årene vil skyve kunder over til nye kinesiske og amerikanske merker.

Les flere meninger fra Norsk debatt her

Når det er sagt, så har de betydelige ressurser. Om de bestemmer seg i tide vil nok de også, i likhet med Volkswagen, kunne snu seg rundt og skape en ny og elektrisk fremtid for seg selv. Vi tror det haster.

Bilbransjen er spennende. Vi har nesten ikke tid til å ta sommerferie, men ferie skal vi ha. I elbil.

God sommer!

Kommentarer til denne saken