Elbilpolitikken er ett av få eksempler hvor Stortinget har satt seg et mål, og klart å styre langsiktig mot det felles målet.

For å redusere lokal forurensning, få bort støy og bidra til mindre CO2-utslipp har man bestemt seg for å fase ut forurensende bensin- og dieselbiler, og ende opp med en helt elektrisk bilpark.

Vi er på rett vei, men ennå er det langt igjen til målet om at alle nye biler er elektriske.

Fortsatt ruller det nye utslippsbiler ut på norske veier hver eneste dag.

Nå foreslår finansminister Trygve Slagsvold Vedum å gjøre dyre bensin- og dieselbiler mer attraktive i konkurranse mot elektriske. Med den foreslåtte og tidligere endringer gjennomført av regjeringen, blir en «utslippsversting» av en SUV til 1,5 millioner kroner rundt regnet 250.000 kroner gunstigere i konkurransen mot en elbil til samme pris.

Det er selvsagt fristende å spille på misunnelsen mot elbilister, og spesielt folk med høye inntekter som har råd til og velger dyre biler.

  • Hvis folk ikke tenker seg om, så virker det logisk når Slagsvold Vedum hamrer løs mot momsfritak for en elektrisk Porche til 1,7 millioner kroner.
  • Ugjennomtenkt er det en forlokkende logikk at folk som har råd til å kjøpe en bil til 1,7 millioner kroner også har råd til å kjøpe en slik bil med moms.

Men for å låne et begrep fra Nobelprisvinner Daniel Kahneman, så er dette eksempel på såkalt system 1 tenkning - altså raske slutninger man gjør seg uten å tenke dypere. I slike tilfeller er det steinalderhjernen som regjerer, og som får oss til å stole på misunnelse og reflekser.

Dette er Nettavisens spaltister

Dårlig forslag skytes ned i Stortinget

Forslaget om å innføre moms på elbiler over 500.000 kroner er dumt fordi det gir kjøpere av dyre og eksklusive biler et dytt til å velge klimafiendtlig. Hvis en bensindrevet Porche plutselig blir 250.0000 kroner gunstigere i konkurransen med en elektrisk, så er det selvsagt lett å velge bilen med utslipp (og slippe å tenke på ladekøer og rekkevidde - ulemper avgiftspolitikken har tatt sikte på å utjevne).

Det går nemlig an å ha to tanker i hodet samtidig:

a) Hvor høye avgifter bør det være på nye biler til 1,5 millioner kroner?

b) Hvordan kan vi bruke avgifter til å påvirke kjøperne til gode klimavalg?

Det er oppmuntrende at forslaget ser ut til å bli skutt rett ned på Stortinget, men garantert irriterende for et støtteparti som SV å bruke tid på å stanse et så klart brudd på miljøpolitikken.

Elbiler bør være konkurransedyktige i alle prisklasser

Jeg vet at det gjør vondt i «misunnelsesmuskelen», men det logiske er at elbiler må være konkurransedyktige i alle prisklasser. Klimamessig er det faktisk enda viktigere at de er konkurransedyktig blant de dyre bilene, som gjerne også har størst utslipp.

Så lenge nær 90 prosent av bilene i bilparken går på bensin- eller diesel, så er vi ikke i mål.

Vi er heller ikke i mål når det fortsatt er mange som velger nye bensin- og dieselbiler. Statistisk ruller det ut 100 nye bensin- og dieselbiler på norske veier hver eneste dag.

Det er kort sagt helt feil tidspunkt å ødelegge en stimulans som målrettet dytter folk i riktig retning.

Ikke har det noen betydning for årets reviderte statsbudsjett heller - det er en varslet avgiftsendring fra nyttår.

Kort sagt vil moms fra 500.000 kroner bety at elbilene blir 25.000 kroner mindre gunstige per 100.000 kroner i nybilpris over en halv million.

Værhanepolitikk

Motstykket til å sette seg langsiktige mål og styre etter dem, er å la seg styre av hvor vinden blåser. Det kan kalles værhanepolitikk.

Blant endel bensin- og dieselentusiaster (Trygve Slagsvold Vedum er blant dem), er elbilene en torn i øyet.

Andre bileiere har dårlig råd og velger å kjøre den gamle bensinbilen til den er moden for skraphaugen.

Det er for øvrig heller ikke nødvendigvis et dårlig miljøvalg, men der vil politikken handle om hva vi gjør for å motivere folk som kan, å velge kollektivt. Det er en annen skål, og den gjelder både bensinbileiere og elbileiere.

Men det er direkte kortsiktig å endre avgiftene slik at det blir mer lønnsomt å kjøpe en ny utslippsversting, og få inn slike biler som vil bli en del av bilparken de neste 10-15 årene.

La oss håpe at Stortinget stanser den kortsiktige, klimafiendtlige værhanepolitikken.