Følg SVs pressekonferanse fra klokken 11 mandag (kommentaren fortsetter under):

Den såkalte handlingsregelen har vært nærmest hellig i norsk politikk.

For å hindre politikerne i å sette oljepengene over styr, er man enige om litt enkelt forklart å sette oljeinntektene inn på en konto og kun bruke rentene - eller avkastningen - på Oljefondet.

I sitt ferske statsbudsjett foreslår SV en snarvei: Partiet vil bruke 21 milliarder kroner av oljeoverskuddet før pengene settes på konto.

I dag kommer SV-leder Audun Lysbakken tilbake fra pappaperm, og drar opp et triks fra lomma: Den økte oljepengebruken sminkes ved å kalle det for en «omstillingsavgift» som skal brukes til å satse på grønn industri på havet, for eksempel offshore havvind.

Frp-politiker Ketil Solvik-Olsen lar seg ikke lure: - Det SV nå foreslår er altså en ny «miljø-oljeavgift» hvor pengene skal gå rett inn på statsbudsjettet. Det er et åpenbart brudd med den handlingsregelen SV selv har sagt er oppskriften på ansvarlighet, skriver han på Facebook.

I sitt alternative statsbudsjett som presenteres mandag klokken 11 går SV høyt ut fra hoppet:

  • Formue- og inntektsskatt skal opp med 22 milliarder kroner.
  • Det nye sugerøret fra Oljefondet gir nye 21 milliarder kroner.
  • Alle som tjener over 600.000 skal få økt skatt.

At SV vil skru opp skattene for å øke offentlig virksomhet, er velkjent og lite overraskende.

Det genuint nye er forsøket på å vri seg rundt handlingsregelen.

- Vi ønsker å innføre en ny avgift som skal brukes til å bygge grønn industri på norsk sokkel, sier SV-nestleder Torgeir Knag Fylkesnes og finanspolitisk talsperson Kari Elisabeth Kaski til VG.

Planen er å lage en avgift per fat olje som produseres - og bruke disse pengene direkte i statsbudsjettet via et nytt fond.

Solvik-Olsen har åpenbart rett i at dette er en uthuling av handlingsregelen. De samme pengene ville nemlig ellers gått inn i statskassen som oljeskatt, og blitt direkte overført til Statens pensjonsfond utland (også kalt Oljefondet).

Dette er forskjellen:

  • Hvis de 21 milliardene hadde gått inn i Oljefondet, kunne politikerne bare brukt tre prosent - eller drøyt 600 millioner kroner - hvert år fremover.
  • Ved å bruke pengene umiddelbart, kan man i stedet tappe over 20 milliarder kroner mer - men bare en gang, for da er alle pengene brukt.

- Dette gir et spennende perspektiv, for hva om vi da innfører en egen «miljøinfrastrukturavgift» kun for oljeselskapene, og lar den kanalisere oljepenger rett til veibygging uten bompenger, slik at veitrafikken kan flyte bedre med mindre utslipp, foreslår Solvik-Olsen.

Nå begynner forhandlingene mellom Senterpartiet/Arbeiderpartiet på den ene siden, og SV på den andre siden. Lysbakken kommer rett fra permisjon for å dra regjeringen til venstre i miljø- og skattepolitikken. Økte skatter skal blant annet gi over en milliard kroner til tannhelsereformen.

Problemet for SV er at finansminister Trygve Slagsvold Vedum kan forhandle både til høyre og venstre i Stortinget, og han er neppe lysten på å innføre kraftige skatteøkninger. Det kan selvsagt være fristende å falle for SVs forslag om å sette inn en ny avgift mellom oljeselskapene og Oljefondet, men den vil garantert byråkratene i Finansdepartementet slå ned på.

Det blir for dyrt å kalle SVs «oljemiljøavgift» for et billig triks.

NB! Hva mener du? Er det en tanke å lage direkte oljeavgifter for å kunne bruke overskuddet nå, og ikke la pengene gå via Oljefondet? Skriv et debattinnlegg!