Gå til sidens hovedinnhold

Svarte TV-skjermer og innelåste kunder

Tilgang til Nent sine kanaler kan Telia sine kunder alltids få, men for mange vil det komme som en kostnad på toppen av det TV-abonnementet de i dag har.

Debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger.

Det er fremdeles ingen avtale mellom TV-distributøren Telia og innholdsleverandøren Nent – og det nærmer seg en måned siden kanaler som TV3 og V1 gikk i sort hos Telia-kundene.

Dette er i realiteten en historie om baksiden av TV-markedet, der kunden er den store taperen.

Nylig kunne jeg lese i drøssevis av nettaviser at det ikke lenger er en avtale mellom Telia og Nent, og om distribusjon av TV kanaler som TV3, V1 og strømmetjenesten Viaplay. Nent-kanalene har vært i sort hos de cirka 470 000 Telia-kundene siden 1. mars.

Dette er saken: Sjokkmelding til 500.000 TV-abonnenter: – Samarbeidet med Telia er avsluttet

Det som er spesielt interessant er at Nent sier at de ikke lenger har en avtale, og at kanalene er borte «for godt». Telia på sin side sier de er i fortsatt dialog, og håper å komme til en enighet. Virkeligheten kan med andre ord tolkes på ulike måter.

Hvorfor de ser ulikt på saken skal jeg ikke mene så mye om. Men det jeg mener noe om er det grunnleggende problemet i dagens TV-marked. Noe denne situasjonen synliggjør. At mange TV-kunder i praksis sitter bundet opp til en tilbyder av TV-innhold, gjerne i kombinasjon med et internettabonnement.

TV-markedet skiller seg ut

At det diskuteres om pris mellom leverandører og distributører er helt naturlig. Det er også helt naturlig at ikke alle distribuerer alt. Slik er det også i dagligvarebransjen og mange andre bransjer. Alt er ikke tilgjengelig overalt.

Men i motsetning til TV-markedet har kundene der i mye større grad muligheten til å handle i den butikken de vil – til enhver tid.

Les også: Telia kan spare millioner på TV-sperring: - Forbanna provoserende

Tilgang til Nent sine kanaler kan Telia sine kunder alltids få, men for mange vil det komme som en kostnad på toppen av det TV-abonnementet de i dag har. Mange sitter låst til en TV-avtale via borettslagsavtaler, mens andre vil bli straffet med høyere pris på internett eller fiber hvis de velger å si opp TV-delen av avtalen.

Det er kanskje derfor vi ikke ser den forflyttingen av kunder som man skulle kunne forvente ved en såpass stor endring i TV-pakkens innhold - i alle fall når kundene ikke kompenseres med tilsvarende prisreduksjon. Kunden har ikke en reell valgfrihet og blir sittende uten innhold de ønsker seg, eller med en regning på toppen.

Begrenset valgfrihet

Vi i RiksTV opplever i all fall ikke en «strøm» av kunder fra Telia, hverken til RiksTV eller strømmetjenesten Strim. Det opplevde vi heller ikke forrige gang TV-kanaler gikk i sort hos Telia. Da var det TV 2 som var borte i flere uker.

I et marked med fri konkurranse og reel valgfrihet for kundene, ville vi nok sett en større forflytning av kunder. Sannheten er dessverre at kundenes reelle valgfrihet er begrenset. At det er denne begrensede valgfriheten, heller enn begeistringen over at Telia gang på gang «kjemper kundenes sak» og lar TV-kanaler gå i sort, er ganske så tydelig om man leser noen av de mange kommentarene på Telia sin Facebookside.

Les også: Tidenes dyreste «Paradise Hotel»-innspilling går i svart for hundretusener: - Lykkes ikke med en enighet

Jeg vet Forbrukerrådet har valgfrihet i TV-markedet på sin agenda, og håper situasjonen Telia-kundene nå befinner seg i nok en gang beviser viktigheten av det arbeidet. Nemlig å sikre reell valgfrihet i tv-markedet.

Vi i RiksTV leverer TV-tjenester på bakkenettet, via fiber gjennom en rekke partnere og over internett med vår nylig lanserte strømmetjeneste Strim.

Som selskap har vi vært opptatt av valgfrihet i mange år, og vi har selvsagt en egeninteresse i det, men vi mener at vår egeninteresse sammenfaller 100 prosent med forbrukernes egeninteresse.

Les flere meninger fra Norsk debatt her

Vi tror på fordeler ved at kunden har mange alternativer. Vi tror på at markedet fungerer best når kunden har reell makt. Og vi tror på et marked hvor alle leverandører må sloss fra morgen til kveld for å vinne kundens gunst.

Slik kommer kundene ut som vinneren, ikke taperen.

Kommentarer til denne saken