En fersk rapport har avdekket at det sosiale nettverket TikTok, der brukerne kan dele korte videoer, også bidrar til at barn får servert reklame for usunn mat og skjønnhetsprodukter.

Ifølge rapporten fra BEUC (The European Consumer Organisation) svarer over 40 prosent av niåringene spurt at de bruker TikTok. Forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket mener at selv om TikTok opplyser at det ikke er lov med markedsføring på TikTok, så vet vi at de legger til rette for det, og at de også tjener gode penger på det.

Les også: Advarer mot bisarr trend: - Livsfarlig

Ta ansvar

De siste 15 årene har vi sett sosiale mediekanaler som Facebook, Twitter og Instagram tre frem i offentligheten som store aktører med mye makt. Når selskaper vokser seg store er det rom for at de får lov til å ha voksesmerter, prøve og feile - men nå må disse selskapene ta ansvar.

Hvordan vi som samfunn forholder oss til disse nye plattformene er også et pågående eksperiment. Disse kanalene har vokst seg så store og dominerende at debatten om å stenge dem ned er et villspor. Vi er nødt til å forholde oss til dem.

Les flere saker fra Norsk debatt her

Mange foreldre ville blitt overrasket over hva barna så på sosiale medier. Foreldre må følge tett opp hva barna sine ser og gjør på TikTok og andre plattformer. Samtidig kan ikke ansvaret om barns nettbruk ene og alene hvile på foreldrene.

Vi må bygge et større sikkerhetsnett rundt barnas nettbruk. For de sosiale medieplattformene betyr det at de må begynne å ta et økt redaktøransvar for sine flater. Noe vi ser at de faktisk gjør i økende grad, men vi mener at selskapene i langt større grad stilles til ansvar når det publiseres innhold som er direkte skadelig for barn.

Beskytte barn på nett

Vi som politikere må også starte å se barnas bruk av internett i en større helhet. Barn lever livene sine på nett og tilbringer mye tid i sosiale mediekanaler. De barna som er mest utsatte i vanlig liv, er også de barna som er de som er mest sårbare på nett.

Vi trenger derfor å se på muligheten for å oppdatere lovverk for å beskytte barnas forbrukerrettigheter, samt utarbeide en strategi på tvers av departementer for en helhetlig innsats for å beskytte barn på nett. Vi glad for at regjeringen nå er i gang med en slik strategi.

Vi har fått nok av at sosiale mediekanaler kan publisere direkte skadelig innhold de ikke holdes tilstrekkelig ansvarlige for - og vi som samfunn må ruste oss bedre for å beskytte barn på nett.

Et nytt år gir nye muligheter og KrF skal slå et slag i år for å gi barn og unge en trygg hverdag IRL og digitalt.

Jorunn G. Lossius, stortingsrepresentant for KrF og medlem av familie- og kulturkomiteen.