«Bare lærere er lærere» har vært slagordet under streiken - men får lærerne i det hele tatt tid til å være nettopp lærere?

Tirsdag kom nyheten om at regjeringen går for tvungen lønnsnemnd i lærerstreiken, etter flere måneder med streik.

Regjeringen sier at ansvaret for barns psykiske helse var en del av totalvurderingen.

Lærerstreiken har tydeliggjort nok en gang at lærerne har hatt en dårlig lønnsutvikling over mange år. Men kanskje vel så viktig at lærere har et uforholdsmessig stort ansvar for mange elevers psykiske helse.

Årsaken til at mange unge sliter er sammensatt. Unge forteller om prestasjonspress, utenforskap, ensomhet og ikke minst bekymring for framtiden. Med sosiale medier rundt oss 24/7, er det mange som opplever å aldri få pause fra det som er vanskelig.

Det kreves en landsby for å oppdra et barn sies det. Det samme er sant for våre barns psykiske helse. Det er derfor helt urimelig at lærerne alene skal få et så stort ansvar.

Klikk her for å abonnere på nyhetsbrev fra Norsk debatt

Når bestemte vi oss egentlig for det? Og er det en langsiktig løsning? Jeg mener nei.

Om alt faller på læreren er barna ekstra sårbare når læreren ikke er tilgjengelig.

At mange sliter under lærestreiken er et symptom på samfunnsstrukturer som skaper uhelse og lite trivsel for mange. Regjeringens tvungen lønnsnemnd gjør ingenting for å endre på det.

Derfor håper jeg at regjeringens bekymring for barn og unges psykiske helse strekker seg lenger enn å få slutten på lærerstreiken. De må bygge landsbyen rundt barna. Det innebærer flere helsesykepleiere, bedre tilrettelegging for de med særskilte behov gjennom PPT-tjenesten, flere fritidsklubber og idrettstilbud alle har råd til å delta på, lavterskeltilbud for psykisk helse.

Det må bli slutt på at de unge som trenger mest hjelp står ukesvis og månedsvis i kø for å få hjelp på BUP. I tillegg trenger vi flere yrkesgrupper med spesialkompetanse lærere ikke har inn i skolen, som vernepleiere og miljøarbeidere.

Første mulighet for å vise at regjeringen mener alvor, er regjeringens forslag til statsbudsjett som legges frem om en uke. Der forventer jeg å se at regjeringen stiller opp for barn og unge. Hvis ikke risikerer vi at regjeringens viktigste grep for barn og unges psykiske helse er tvungen lønnsnemnd for lærerne.

Les mer fra Norsk debatt

Tvungen lønnsnemnd er ikke en langsiktig løsning, eller noe som skaper trivsel og trygghet for lærerne i tiden fremover. Det har kun utsatt et presserende problem og vi risikerer at flere lærere forlater yrket.

Når lærerne ikke får en hverdag hvor de føler at de blir satt pris på, er det til slutt barna som blir skadelidende. Det er verken vi eller de som vokser opp tjent med.

Innlegget ble først publisert på skribentens Facebookvegg og er gjengitt med tillatelse.