Nettavisens lesere ble nylig møtt av melding om såkalt «prissjokk» etter prisøkning på solsikkeolje i flere dagligvarekjeder. Prisforskjellen på pastaen i journalistens handlekurv var enda større og i vår lavpriskjede Extras favør, men det var det neppe noen lesere som fikk med seg.

Dette er saken: Prissjokk hos Extra og Rema: – De utnytter situasjonen

Dagligvareprisene påvirker oss alle - og utviklingen vies stor oppmerksomhet i media. Som regel med store overskrifter som varsler om urovekkende prisutvikling.

Dette slår direkte ut på folks oppfattelse. I en undersøkelse utført av Nationen, gjengitt av NTB, sier nesten én av tre at de er svært bekymret for de høye dagligvareprisene.

Klikk her for å abonnere på nyhetsbrev fra Norsk debatt

Dette tar Coop på alvor og jobber derfor hver dag med å holde prisene til våre kunder og medeiere så lave som mulig. Prisene svinger, men over tid har vi lyktes med jobben.

Kampanjer og pristilbud fra Extra-kjeden er blitt trukket frem som forklaring når SSBs månedsrapporter viser at matvareprisene har falt. Faktisk har det vært 11 måneder på rad med prisnedgang, før det i forrige måned ble registrert en økning også på dagligvarer.

De siste 12 måneder har matprisene økt med 0,8 prosent - trolig langt mindre enn oppfattelsen som mediene har bidratt med å skape med sine «prissjokk»-titler.

Faktisk har dagligvareprisene ifølge Virke steget mindre enn konsumprisindeksen de siste 12 årene.

Les også: Ukraina-krigen dobler prisene: – Vi får ikke tilbud en gang

Den siste tiden har det vært store bevegelser i råvareprisene, men det er for tidlig å si noe om hvordan dette eventuelt vil slå ut på prisene i butikk. Det som er sikkert er at Coop skal fortsette å gjøre det vi kan for å holde prisene lavest mulig og sikre våre kunder tilgang på gode produkter.

Og uavhengig av prisendringene, deler vi overskuddet med våre snart to millioner medeiere.

Les mer fra Norsk debatt