Gå til sidens hovedinnhold

Norsk design hypes i London

Det grafiske designbyrået Bleed er plukket ut blant keramikk, møbler, aluminimum og glass til å representere ny norsk form i London.

Det grafiske designbyrået Bleed er med på utstillingen "100% Norway" i London. Bleed har laget designhåndboken "Norwegian Design 2003".

- Norsk design har potensial til å bli en vekstnæring, sier administrerende direktør Jan R. Stavik i Norsk Designråd, i en pressemelding.

Ifjor hadde Bleed driftsinntekter på nesten 7,3 millioner kroner, noe som var en formidabel økning fra året før på 5,2 millioner. Så har resultatet før skatt steget fra knappe 300.000 kroner til knappe 2 millioner kroner. Bleed har vunnet flere Visuelt-priser.

Det Oslobaserte studioet har laget plakat- og post-kampanje for Kunsthøgskolen, samt jobber med klesdesigner T-Michael og Sole Service sko.

- Norsk design møter nå en begeistring hos et internasjonalt publikum og utenlandsk presse som savner sidestykke, sier Stavik i pressemeldingen, der han lover intensiv satsing mot utlandet i årene fremover.

Den britiske journalisten og forfatteren Bradley Quinn har vært kurator for utstillingen. I oktober kommer hans nyeste bok "Scandinavian Style" ut på Terence Conrans forlag. Norske designere får særlig bred omtale i boken.

- Innen designmiljøet er man alltid på utkikk etter "The next big thing", og norsk design kan bli det neste store. Norsk design beveger seg innenfor den skandinaviske tradisjonen, men har samtidig et eget særpreg. Kvalitet, enkelhet, estetikk og komfort er noen stikkord. Nå gjelder det at også den norske ferdigvareindustrien får øynene opp for talentene som finnes innenfor landets grenser, sier Quinn i pressemeldingen.

Bleed er plukket ut mellom møbler, glass, aluminium og keramikk. Også den Oslobaserte medialaben Orgdot er med på utstillingen, med et spill utviklet for Gyldendal.

Utstillingen "100% Norway" er basert på Norsk Designråds utstilling "Today", som ble vist i Brüssel i mai. Utstillingen er støttet av Utenriksdepartementet, Norsk Designråd og den norske ambassaden i Storbritannia. Utstillingen åpner i London 25. september på Deluxe Gallery.

Reklame

Halv pris hos Ferner Jacobsen

Kommentarer til denne saken