Det særnorske forbudet mot bonuspoeng på flyreiser innenlands er i strid med EØS-reglene, ifølge EFTAs overvåkingsorgan ESA.
Regjeringen har to måneder på seg for å svare på ESAs krav om å oppheve forbudet. Deretter kan saken bli sendt videre til EFTA-domstolen.
Giske må på banen
- Giske, nå må du følge ESAs vedtak og fjerne bonusforbudet, sier Fremskrittspartiets næringspolitiske talsmann, Harald Nesvik, til Nettavisen NA24.
- Uansett om man liker bonusprogram eller ikke må vi ta inn over oss hva ESA mener. SAS er ikke lenger den dominerende aktøren i det norske markedet, sier Nesvik.
Forbudet mot bonuspoeng innenlands ble først innført i 2002 og skulle vare i fem år, men ble siden omgjort til et permanent forbud.
Tiltaket var opprinnelig ment å hjelpe konkurrenter med å ta opp kampen mot SAS, som hadde kjøpt Braathens i 2001 og dermed hadde tilnærmet monopol på flyreiser i Norge.
- Hindrer friheter
ESA mener det generelle forbudet er i strid med EØS-avtalens direktiv om urimelig handelspraksis. Her listes det opp i hvilke tilfeller man kan innføre forbud, men siden slike bonusordninger ikke er nevnt, er et generelt forbud ikke tillatt, heter det på ESAs hjemmesider.
- Uavhengig av dette mener ESA at forbudet også er et uberettiget hinder for to grunnleggende friheter innen EØS: friheten til å tilby tjenester og etableringsfriheten for flyselskap, heter det videre.
- Forholder seg til forbud
- Konkurransetilsynet forholder seg til at det fortsatt er et forbud og at vi opprettholder dette. Vi arbeider da videre med å vurdere at SAS har innført bonuspoeng, sier Gjermund Nese, avdelingsdirektør hos Konkurransetilsynet, til Nettavisen NA24.
- Da dere startet det arbeidet ble det signalisert at dette ikke skulle ta lang tid. Hvor lang tid vil det ta?
- Vi jobber så fort vi kan, men det er for tidlig å si når det kan komme, sier Nese.
En kamp for SAS
ESA har tidligere advart Norge om at de er uenig i forbudet, og med onsdagens beslutning tar de saken et skritt videre for å få norske myndigheter til å innrette seg.
SAS har kjempet innbitt mot forbudet, og i februar besluttet selskapet å utfordre reglene ved å gjeninnføre bonuser for bedriftskunder. Selskapet har dessuten besluttet å ta saken til retten.
- Dette er en kraftig pekefinger mot norske myndigheter om at det ikke er SAS, men norske myndigheter som bryter loven. Og dette bør det ikke ta lang tid å endre på nå, sier SAS-direktør Eivind Roald, til Nettavisen NA24.
Han beskriver dagen som en god dag og påpeker to paradokser
- Norge er det eneste landet i verden som har et slikt forbud. I tillegg er det slik i dag at man kan få eurobonus-poeng om man handler med kort i butikker eller bensinstasjoner, mens det eneste stedet som det ikke går er i luftrommet, fortsetter Roald.
Norwegian har på sin side tjent på forbudet og argumentert for at det sikrer konkurransen på det norske markedet.
På en svakt negativ Oslo Børs løftes SAS-aksjen med 2,8 prosent. Norwegian faller med 1,9 prosent.
