Folkets parti (FNB) i Oslo mener flyktningene som kommer fra Ukraina, som har med seg bil, må få passere i bomstasjonene gratis.
– Skal man hjelpe flyktninger så må man jo hjelpe dem «all in». Flyktningene bør slippe bompenger, sier leder av Folkets parti (FNB) i Oslo, Cecilie Lyngby, til Nettavisen.
Før sommeren sendte hun et spørsmål til byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Sirin Stav (MDG), der hun spør om byråden vil gi flyktningene bompengefritak.
– De er jo i en forferdelig situasjon, de flykter hit og alt er usikkert og så skal de få bompengeregninger. Det gir ingen mening. Vi bør ikke legge den byrden på dem også, sier Lyngby.
Les også: Oslo-byrådet nekter å gi bilistene bompengekutt: – Vil ramme hardt
– Ikke et problem
– Men er det så mange flyktninger som har bil?
– Det vet jeg ikke, men jeg har hørt at det er flere som har kommet hit med bil. Det er ikke sikkert det gjelder så mange heller, og da er det i hvert fall ikke et problem, sier hun.
Nå har imidlertid MDG-byråden svart på spørsmålet fra Lyngby, der hun ikke kan love noe bompengekutt. I svaret viser hun til en uttalelse fra Statens vegvesen, som er takstmyndighet for bompengeinnkrevingen:
«Vi har per i dag ikke en ordning som gir flyktninger eller andre som ikke har mulighet til å betale bompenger fritak. Eventuell støtte til betaling av bompenger må søkes om gjennom andre velferdsordninger», står det i svaret fra Stav.
Les også: Bompengene økes i Oslo: - Vil tømme lommeboka til vanlige folk
– Er arrogant
Lyngby bare fnyser av MDG-byrådens svar:
– Jeg tenker at det er arrogant. Alt handler om penger. De ønsker jo bilene vekk, men samtidig ønsker de alle pengene inn fra bilene fordi de skal bruke dem til alle mulig andre prosjekter, sier hun.
– Men byråden viser jo til at det er praktisk vanskelig å gjøre unntak for flyktninger?
– Nei, det er det ikke. Hvorfor skulle det være vanskelig å få til, med all den IT-en vi har? Man vet jo hvor folk er alltid nå, og kameraene i bomstasjonene tar bilder av bilskiltet ditt. Det er vel ikke vanskelig å se at det er folk med ukrainske skilt, sier Lyngby, og konstaterer:
– Dette kan de bare innføre i morgen.
Les også: Reagerer kraftig på varslet bompengeøkning: – Skandaløst
– Pengemaskin
Hun påpeker samtidig, som leder av partiet som inntil nylig het Folkeaksjonen nei til mer bompenger, at hun er imot bompenger for alle.
– Veiutbygging burde finansieres gjennom oljefondet, og så får kollektivtrafikken betale for kollektiv og sykkelfelt mener vi bør legges ned, sier Lyngby.
1. september øker bompengetakstene i Oslo-området igjen.
– Det har jo blitt en pengemaskin, og det viser også dette med flyktningene. Man skal iherdig sende ut de usle fakturaene til dem. Jeg merker at jeg ikke har ord, og blir så oppgitt, sier hun.
Lyngby mener flyktningene må få slippe å betale for andre samferdselsprosjekter:
– Bompengene har gått fra å finansiere en vei, til å bli en inntektskilde for alle mulige andre prosjekter. Veiene i Oslo er betalt ned for lenge siden, så hvorfor skal flyktninger som kjører bil betale for sykkelfelt og kollektivfelt som de kanskje aldri kommer til å bruke?
Nettavisen har spurt om en kommentar til saken fra miljø og samferdselsbyråd Sirin Stav, men har foreløpig ikke fått noen tilbakemelding.