Etter å ha vært i drift i kun åtte dager, stengte Follobanen til 37 milliarder kroner 20. desember. Det har ført til kaos for togpassasjerene, og nå viser ferske tall at biltrafikken på hovedveiene mellom Oslo og Ski har økt inn i det nye året.

– Trafikken har økt betydelig. Det er en dobling i trafikken i rushtiden sammenlignet med januar i fjor, sier pressevakt Øystein Skotte i Statens vegvesen til Nettavisen.

Trafikken på motorveiene, E6 og E18 som begge går mellom de to byene, telles time for time. Trafikktallene for de første dagene i januar sammenlignet med de samme dagene i januar i fjor, viser at mange har satt seg bak rattet.

– Både på E6 og E18 mellom Ski og Oslo har det vært en stor økning i trafikken, opplyser Skotte.

– Er jo mye trafikk

Statens vegvesen mener trafikkøkningen kan skyldes flere ting, men at stengingen av Follobanen høyst sannsynlig er en av årsakene.

– Det er lett å tenke at det kan ha med transportkapasiteten på Follobanen å gjøre, men vi må også huske på at i januar i fjor var det fortsatt koronabegrensninger som gjorde at mange valgte å ikke kjøre inn til byen da, påpeker pressevakten.

Døgntrafikken på veiene har økt fra 6213 personbiler ved målepunktet ved Svartskog på E18 mandag 3. januar i fjor - til 10.223 passeringer mandag 2. januar i år.

Den samme tendensen ser man dersom den første tirsdagen i 2022 sammenlignes med tirsdag denne uka. I fjor passerte 6586 personbiler på europaveien, mens det på samme dag i år var 11.393 passeringer.

Veitrafikksentralen til Statens vegvesen, som overvåker trafikken på hovedveiene, forteller også om stor trafikk mellom Oslo og Ski.

– Det er jo mye trafikk i rushtiden, men det er vanskelig for oss å si om det er noe mer trafikk enn før, sier trafikkoperatør Mette Brunæs ved Veitrafikksentralen til Nettavisen.

– Folk er sinte

Leder av pendlerforeningen i Indre Østfold, Ronny Aukrust, forstår at folk tar bilen fatt.

– Det er selvsagt ikke veldig overraskende. Det reduserte togtilbudet ble varslet gjennom romjulen, og ble jo ytterligere forlenget. Så det var en veldig stor usikkerhet for pendlerne når de kommer tilbake etter nyttår, og da vet vi av erfaring at folk foretrekker å ordne seg selv i stedet for å ha en veldig uforutsigbar reisevei med toget, sier Aukrust til Nettavisen.

Aukrust sier mange har valgt hjemmekontor, i tillegg til at andre transportmidler som bil er tatt i bruk.

– De som må reise med tog gjør fortsatt det, men ikke med glede, sier han.

Også han påpeker at noe av trafikkøkningen kan skyldes koronaen som tvang mange til å ha hjemmekontor for ett år siden.

– Men folk vil vel helst slippe å kjøre bil inn til Oslo?

– Det er vel ingen som ønsker at pendlerne skal kjøre bil, verken pendlere eller myndigheter. Vi synes jo at toget er et veldig fint fremkomstmiddel når toget er forutsigbart og tar oss dit vi skal. Men når forutsigbarheten ikke er der, og du har forpliktelser så står bilen der og du kan reise når det passer deg, sier Aukrust.

– Hvordan reagerer pendlerne på togkaoset?

– Tilliten er lik null, og veldig mange pendlere er sinte, oppgitte og frustrerte over togtilbudet som skaper stadig større probleme, sier han, og legger samtidig til:

– Tog er en så viktig del av samfunnet vårt, og når det svikter så blir det konsekvenser som treffer alle, og ikke bare de togreisende.

– Overraskende bra

Brunæs hos Veitrafikksentralen sier det alltid har vært køer i rushtiden fra Vinterbro og inn til Oslo, og motsatt vei på ettermiddagen når arbeidsdagen er slutt. Men det er ikke meldt om økte køer den første uken i januar.

Onsdag snør det tett på Østlandet, men trafikkoperatøren forteller at trafikken flyter bra.

– Det har gått overraskende bra i morgenrushet. Brøytebilene har gått og går kontinuerlig, det både brøytes, saltes og strøs. På hovedveiene er det nå stort sett bart, i alle fall i sporene, sier hun.

Kan åpne 1. februar

Follobanen åpnet med brask og bram 11. desember, men måtte stenge igjen etter kun åtte dager på grunn av varmgang i et elektrisk anlegg. Tirsdag kalte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) Bane NOR inn til krisemøte for å få svar om problemene på Follobanen.

På møtet ble det opplyst at planen er å reåpne banen før 1. februar.