Fredag ble det kjent at byggingen av Fornebubanen går på nok en kostnadssmell, på ytterligere 5 milliarder kroner. Totalregninga er nå beregnet til hele 26,4 milliarder kroner.

Dette er den andre varslede kostnadsøkningen bare i år, og det spøker for flere store samferdselsprosjekter i Oslo.

– Det er nesten ikke mulig å overdrive hvor dramatisk denne overskridelsen er, sier nestleder i Venstres bystyregruppe, Marit Kristine Vea, til Nettavisen.

Les også: Gigantprosjektet tar fem år og påvirker tusenvis i Oslo - sjekk om du blir berørt

Flere politikere tar nå til orde for å vrake hele Fornebubanen.

– Vi står i en situasjon der det plutselig snakkes om å skrote et av våre aller viktigste kollektivprosjekter, eller betale en regning som er så høy at alle andre ønsker og planer for kollektivtrafikken må vike. Byrådet har plassert bystyret i en mildt sagt krevende posisjon, sier Vea.

– Det er uholdbart

Venstre-politikeren mener alle faktaene nå må på bordet.

– Det er åpenbart at dette prosjektet ikke har vært styrt på en tilfredsstillende måte. Det må vi gå inn i. Men første prioritet er å finne en løsning, som både gir Oslos innbyggere et forbedret kollektivtilbud, men som også sørger for en stram kostnadskontroll, sier hun, og påpeker:

– Det er helt uholdbart å sitte å se på prosjekter der taksameteret ikke slutter å løpe.

Kjell-Magne Rystad: Den ene overraskelsen etter den andre: Det virker nesten ikke som om Fornebubanen er planlagt

Fornebubanen skal frakte 9000 personer i døgnet mellom Majorstua i Oslo og Fornebu i Bærum når den står ferdig.

Da det i januar ble kjent at det gigantiske t-baneprosjektet gikk på en ny smell, bestilte byrådet i Oslo en ekstern kvalitetssikring av prosjektet. Det er denne gjennomgangen som avslører den nye milliardsprekken. I tillegg slås det fast at banen blir to år forsinket, og åpner først i 2029.

Les også: Oslos byggeprosjekter går på smell etter smell: - Milliardene bare renner ut

Se video av planene:

Høyre: – Historisk sus

Tirsdag skriver Aftenposten at sluttregninga trolig blir enda høyere, fordi kommunen hadde utelatt lønns- og prisvekst fra tallene som de la fram fredag. Sluttsummen kan derfor bli på ytterligere 2 milliarder kroner.

Høyres gruppeleder i Oslo bystyre, Anne Haabeth Rygg, er heller ikke nådig:

– Fornebubanen er det største og viktigste t-baneprosjekt i Oslo siden 60- og 70-tallet da blant annet Grorudbanen og Furusetbanen ble bygget. Derfor er det historisk sus over denne utvidelsen at t-banetilbudet for alle i Oslo-området, men det er sannelig historisk sus over budsjettsprekken også, sier konstaterer Rygg overfor Nettavisen.

– Dette er selvsagt alvorlig og vi spør oss hvordan det i det hele tatt er mulig for prosjektet å spore av så kraftig som dette. Jeg ser at Arbeiderpartiet forsøker å bortforklare den enorme budsjettsprekken med krigen i Ukraina og koronapandemien, men jeg tror ingen egentlig tror på den forklaringen, legger hun til.

Rygg mener staten må ta en større del av kostnadene.

– Jeg vil oppfordre byrådsleder Raymond Johansen til å ta et møte med sine egne i regjering og på stortinget for å minne om hva de og han har lovet velgerne sine, sier hun.

Les også: Høyre vil endre Oslo: Foreslår å flytte biltrafikk og prioritere spesielt én gruppe

Bompengene kan øke

Kostnadsøkningen får nå også konsekvenser for forhandlingene om Oslopakke 3 mellom Oslo kommune og Viken fylkeskommune. Mandag skulle politikerne, som har forhandlet om økninger i bompengene for å kunne finansiere de store samferdselsprosjektene i Oslo-området i flere uker, signere avtalen. Forhandlingene er nå satt på vent, fordi den nye informasjonen snur opp ned på rammene.

Fornebubanen er samferdselsprosjektet som får den største andelene av bompengene i Oslo og Viken, og nå kan konsekvensen blir at bompengene økes betraktelig for å hente inn nok penger til kostnadsøkningen.

Et annet alternativ som vurderes, er vraking av noen av stasjonene langs banen. Majorstua stasjon er alene kostnadsberegnet til om lag fem milliarder kroner, og kan nå bli droppet. Tidligere i år ble det også forslått å droppe Vækerø stasjon for å spare penger. Men også å bare bygge ut Fornebubanen fra Fornebu til Lysaker i første omgang, forslås nå av Anette Solli, fylkesleder i Viken Høyre.

HER kan du sjekke om du blir berørt av arbeidet.


– Byråden må gå av

Leder av helse- og sosialutvalget i Oslo, Cecilie Lyngby (FNB), mener saken er så alvorlig at miljø- og samferdselsbyråden i Oslo umiddelbart må gå av.

– Hun er ansvarlig for at kostnadene for et t-banespor mellom Majorstua og Fornebu har sprukket med åtte milliarder kroner. Hinsides all fornuft og en grov krenkelse av skattebetalerne, sier Lyngby til Nettavisen.

Lyngby mener Stav har mistet all tillit etter at den nye kostnadssprekken ble kjent.

– Vi spurte Stav i spørretimen på Oslo Rådhus om det lå an til ny sprekk for Fornebubanen. Hennes svar var et rungende nei. Om Stav bløffet eller handlet i god tro spiller ingen rolle. Er man byråd må man utvise større vett enn det Stav har gjort i denne saken, sier hun.

FNB-politikeren vil nå fremme et forslag om høring rundt Fornebubanen, og hun krever full stans i byggeprosessen inntil bystyret har fått all relevant informasjon.

– Underveis i denne prosessen har det dukket opp det ene alvorlige forholdet etter det andre. Nå er det på tide å grave dypt i Fornebubanen og stille de ansvarlige til vegs i en åpen høring, sier Lyngby.

Byråden: – Alvorlig beskjed

Byråden for miljø- og samferdsel i Oslo, Sirin Stav (MDG), karakteriserer situasjonen som alvorlig.

- Byrådet jobber nå med å avklare veien videre og legge fram en sak for bystyret. Vi fikk tall om kostnadsøkning i januar og orienterte bystyret om dette og at tallene skulle kvalitetssikres av noen uavhengige, sier Stav i en kommentar til Nettavisen, og legger til:

– Nå har vi fått den alvorlige beskjeden om at kostnadsøkningen blir høyere, og jeg vil orientere om situasjonen i samferdsels- og miljøutvalget i morgen. Utover det har jeg ingen kommentarer til dette utspillet fra Folkets parti.

Les også: Vil nesten doble bompengene for elbiler: - Ingen vei utenom

Arbeiderpartiets gruppeleder i Oslo bystyre, Andreas Halse, krever også en grundig gjennomgang av overskridelsene.

– Det er veldig alvorlig og et stort problem for samferdselssatsningen i Oslo-området. Nå må gå ordentlig gjennom rapporten, forstå tallene, og vurdere hva vi skal gjøre. Alle alternativer må på bordet, sier han til Nettavisen.

Kan ta lenger tid

Ny forventet åpningsdato for Fornebubanen er nå satt til juni 2029. Hovedårsaken til forsinkelsen er at det er mer komplisert å bygge Skøyen stasjon enn tidligere antatt. Dette gir lengre byggetid og økte kostnader, ifølge kvalitetssikringen.

Les også: Høyre vil endre Oslo: Foreslår å flytte biltrafikk og prioritere spesielt én gruppe

Det er ansett å være stor risiko knyttet til fremdrift, og kvalitetssikrer mener at byggetiden kan bli både ett år kortere og ett år lengre enn til 2029., skrev Fornebubanen i en pressemelding fredag.

Kostnadsberegningen på 26,4 milliarder kroner, er nesten åtte milliarder kroner mer enn kostnadsrammen som ble vedtatt i 2019.