Striden rundt Fornebubanen har nådd nye høyder etter at byrådsleder Raymond Johansen (Ap) mandag gikk ut og krevde at seks krav må innfris for at T-banen til Fornebu ikke skal skrotes.

Kravene er at både Viken fylkeskommune og grunneierne må bidra mer økonomisk, og nå svarer Obos-sjefen.

– Vi registrerer jo politikkens bestillinger til oss grunneiere, og så må vi i fellesskap prøve å finne en løsning, sier administrerende direktør i Obos, Daniel Kjørberg Siraj, til Nettavisen.

Les også: Viken svarer på Oslos krav: - Vil bygge Majorstuen stasjon

– Århundrets viktigste

Siraj forteller at det nå pågår samtaler på grunneiersiden, og at de om kort tid vil møtes for å diskutere saken.

– Jeg er helt sikker på at vi kommer til å komme ut med noen konstruktive forslag til prosessen. Det er det vi jobber mot, sier han.

– Så dere vil bidra med mer penger til prosjektet?

– Ja, det har både grunneiere på Oslo-siden og Obos sagt før. Så får vi se hva som kommer ut av den dialogen. Vi kommer i alle fall ingen sted hvis alle sitter på hvert sitt kontor, vi må sette oss rundt et bord, sier Siraj.

Les også: Krig om bompenger: – Politikerne i Bærum har rundlurt Oslo

– Hvor mye mer vil dere bidra med?

– Det vil vi komme tilbake til. Nå skal vi først sette oss ned med de andre, sier han.

Les Stavrums kommentar: Raymond Johansen bør presse sin egen regjering - det er der milliardene finnes

Tonen fra boligutbyggeren er dermed en annen enn i april, da de sa nei til ytterligere bidrag til Fornebubanen.

– Vi har dialog med partene og diskuterer mulige løsninger. Vårt bidrag er i utgangspunktet betydelig og ytterligere bidrag fra oss er ikke noe vi vurderer nå, sa kommunikasjonsdirektør Thomas Skjennald i Obos til Nettavisen den gangen.

Obos har så langt bidratt med over 1,3 milliarder til Fornebubanen, etter en avtale som ble inngått i 2019. I tillegg bidrar flere andre grunneiere med omtrent det samme beløpet til sammen.

Les også: Forbauset over Aps krav: – Ganske urealistisk det de holder på med

– Blir bygget mindre

Obos har allerede bygget 2500 leiligheter på Fornebu, og skal bygge ytterligere 7000 boliger de neste årene.

– Blir det bygget like mange boliger om Fornebubanen blir skrotet?

– Nei, det blir det ikke. Ikke i det korte bildet. Men Fornebu blir bygd ut, det er bare spørsmål om tid, sier Siraj.

Han mener imidlertid at det ikke er et alternativ å stanse anleggsarbeidet for den nye T-banestrekningen på 8 kilometer, som skal gå fra Majorstuen i Oslo til Fornebu i Bærum.

Les også: Venstre raser etter Fornebubane-avgjørelse: - Salig kaos

– Hvor alvorlig er det hvis det ender med at Fornebubanen blir skrotet?

– Jeg opplever ikke at det er et alternativ. Vi kan ikke jobbe ut i fra det som et premiss. Vi jobber bare ut fra et premiss nå, at dette skal vi få til, sier han, og slår fast:

– Fornebubanen må bygges. Det er dette årtusenets viktigste kollektivtiltak.

Les også: Frp krever full stans for Fornebubanen: – Fyll igjen gropa

– Vi har to valg

Obos-sjefen ønsker imidlertid ikke å svare på om han synes kravene fra Oslo er urimelige:

– Vi kan synes hva vi vil om det, men det hjelper ikke. Vi har alle sammen signert avtaler, vi har alle kalkyler som bygger på de avtaler som er gjort og vi har alle tenkt at vi skal ha en framdrift og hva det skal koste. Men så blir det ikke sånn, sier han, og legger til:

– Da har du to valg, enten er du med og tar ansvar og prøver å få ting tilbake på sporet, eller så blir du sittende igjen bokstavelig talt på en uferdig perrong.

– Men er ikke dere litt inhabile siden dere vil tjene mye penger på boliger dersom banen kommer?

– Man kan jo ikke være inhabil fordi vi har interesse av å bygge boliger. Vi skal bygge tusenvis av boliger til våre medlemmer, og så er det tusenvis av boliger også på Vækerø og Lysaker, som er avhengig av å få dette på plass, sier Siraj.

Les også: Skrekkrapport om Fornebubanen: Alle alternativer er håpløse

– Glemt om 50 år

– Hvorfor er det så viktig å bygge Fornebubanen?

– Fordi den utløser jo et stort byutviklingspotensiale på Fornebu, med tusenvis av nye boliger og arbeidsplasser, svarer han.

Les også: Ap-topper i klinsj i NRK-studio: – Det er spesielt og kritikkverdig

– Prisen er nå på 26,5 milliarder kroner. Slik du ser det, er det likevel verdt alle de pengene?

– Jeg tror at hvis man ser tilbake på dette om 50 år, så kommer man ikke til å lure på det. Jeg husker jo at man diskuterte på ramme alvor om T-baneringen var et lønnsomt prosjekt for Oslo som by. Mange krefter på borgerlig side ville skrote prosjektet, men nå er det jo ingen som mener at T-baneringen ikke var lurt, sier Siraj, og kommer med et spark til Oslo:

– Bærum kommune har tatt aktive grep for å tilrettelegge for boliger. Det fortjener Bærum all mulig honnør for. Mens Oslo har sovet i timen. Nå må de regulere raskere på Oslo-siden, for å få inn grunneierbidrag på Oslo-siden.

Planen er at Fornebubanen skal stå ferdig bygget i 2029, dersom arbeidet ikke blir stanset slik flere partier ønsker.