Som Nettavisen skrev i helgen, ber nestleder Arild Hermstad i Miljøpartiet de Grønne (MDG) staten om å skrote en av hovedfartsårene for biltrafikk i Oslo sentrum. Det får Fremskrittspartiet til å reagerer kraftig.
– For oss er det selvfølgelig helt uakseptabelt. Det er jo en meget viktig gjennomfartsåre, sier Frps gruppeleder i Oslo bystyre, Camilla Wilhelmsen, til Nettavisen.
Veien det strides om er Ring 1, som knytter trafikken mellom øst og vest i hovedstaden sammen. Hovedfartsåren går under regjeringskvartalet, og Hammersborgtunnelen skal nå senkes med ti meter for å bedre sikkerheten i det nye regjeringskvartalet.
Prislappen, som også omhandler oppgradering av Vaterlandstunnelen, er mer på hele 3,1 milliarder kroner.
– Det er jo et utrolig dyrt prosjekt som kommer til å koste mange milliarder kroner, som egentlig sementerer en dårlig byutvikling i Oslo. Derfor ber vi regjeringen om å droppe hele prosjektet, sa Hermstad til Nettavisen lørdag.
Les også: MDG er halvert: - Dette er en krisemåling
– Typisk MDG
Wilhelmsen er helt uenig med sin politiske motstander.
– Man kan kanskje si at det er typisk MDG, men det henger jo ikke på greip. Det å amputere Ring 1 vil ikke føre til at man får en triveligere by sånn som Hermstad sier, det vil jo føre til mer trafikk i sidegatene - for trafikken blir ikke borte, sier hun.
Frp-politikeren viser samtidig til at mye av trafikken som er i Oslo sentrum, uansett er nyttetrafikk som man trenger for å få levert varer og tjenester, og kollektivtransport som frakter folk.
– Det er jo ikke parkeringsplasser omtrent igjen, så det er ikke så mye av privatbilismen igjen i Oslo sentrum lenger, konstaterer hun.
– Men du har jo E18 og Operatunnelen, så man kan jo kjøre der?
– Du kan jo det, men alt henger sammen med alt. Man vil få veldig store omveier, og du har trafikk som kommer vestfra og nordfra, og da vil jo veien starte på sideveiene hvor det er boligområder - og det er mye verre, mener Wilhelmsen.
Hun advarer derfor mot å skrote den ene av byens tre ringveier.
– Veien er jo en del av et viktig system som er etablert i Oslo, for å sikre fremkommelighet for kjøretøy, sier hun.
Les også: MDG vil skrote hovedfartsåre gjennom Oslo sentrum: – Noen veier må vekk
– Veier må vekk
MDG i byråd allerede gjort det vanskeligere å kjøre bil i Oslo sentrum, og har fjernet rundt 5000 parkeringsplasser i sentrumsgatene. Og nå vil miljøpartiet altså gå enda lenger.
– Det er ingen tvil om at bilen gir dårlige byrom der den går, og da bør man se på hvordan man kan fjerne trafikken i stedet, påpekte Hermstad i intervjuet, og la til:
– Byrådet i Oslo har jo et ganske ambisiøst mål om å ta ned trafikken med 30 prosent fram til 2030, og da er det klart at noen veier må vekk om vi skal klare det.
Men Wilhelmsen mener fjerning av veier blir helt feil vei å gå.
– Noen steder kan du selvfølgelig lage en gågatestubb der hvor det passer seg i Oslo sentrum, men det er ikke det han snakker om her, det er en gjennomfartsåre. Konsekvensen vil bli store, frykter hun.
Gunnar Stavrum: Norske forskere er knallrøde, og mange av dem synes ikke det er noe problem
FNB: – Vil dele Oslo i to
Partileder Cecilie Lyngby i Folkets parti (FNB), tidligere bompengepartiet, er heller ikke nådige mot MDGs forslag.
– MDG viser nok engang at de har en ødeleggende og livsfjern holdning til reiser og transport. Blir denne viktige veien stengt for biler og annen transport betyr det at Oslo blir delt i to, noe som vil minne om den forferdelige muren i Berlin, sier Lyngby til Nettavisen.
Hun mener Ring 1 er et særdeles viktig veisystem som får Oslo til å fungere.
– Når det er sagt, at MDG kommer med slike ville forslag er fordi de grønne vil ha minst mulig trafikk i Oslo, så alt som tilrettelegges for bilen er i deres øyne bortkastede penger, sier hun.
Les også: Vil ha lavere fartsgrense på nye motorveier: - Veldig overraskende
– Bør ikke stenges
Dersom veien ikke kan skrotes, mener Hermstad at den bør nedskaleres og uansett stenges for privatbiler.
– Man bør i hvert fall se på en kraftig nedskalering, hvor man kan få gjennom noen busser og hvor man ser på nødvendigheten av antall felt og fart, sa han til Nettavisen.
Samferdselsdepartementet, som er ansvarlig for milliardplanene, er imidlertid helt uenig.
– Statens vegvesen og Statsbygg har gjort en grundig vurdering av å stenge Hammersborg- og Vaterlandstunnelen på Ring 1, blant annet i samarbeid med nødetatene og bymiljøetaten i Oslo kommune. De faglige rådene er tydelige på at Ring 1 ikke bør stenges, sier statssekretær Mette Gundersen til Nettavisen.
Ifølge henne vil det medføre store trafikale utfordringer dersom veien skrotes, med økt belastning på sideveiene.