To av Oslos sentrumsgater, gata Grønland og Kirkegata i Oslo blir nå stengt midlertidig, som Nettavisen skrev onsdag. Målet til byrådet er å stenge gatene permanent for biltrafikk.

Dette blir møtt med både krass kritikk og applaus fra Oslo-politikerne. Mest kritisk er Folkets parti (FNB), tidligere Folkeaksjonen nei til mer bompenger.

– Dette har byrådet testet før med katastrofal fiasko i den skyggefylte og vindutsatte Kirkegata. Hvem vil bruke tiden sin der? undres FNB-leder Cecilie Lyngby.

Se flere bilder av gateendringene lenger ned.

Les også: Dette midlertidige tiltaket koster 11 millioner: Stenger flere Oslo-gater

– Svært spesielt

Prislappen for den midlertidige stengingen, som er en del av prosjektet bilfritt byliv, er beregnet til 11,4 millioner kroner.

Kjøremønsteret i gatene blir endret og bilene erstattes med bredere fortau, mer plass til mennesker, steinmurer, trær og planter.

– Dette får meg til å tenke på MDGs utekontorer som endte som en benk og et leskur for geiter. Å stenge ned Grønland er også svært spesielt for de som bor der, sier Lyngby til Nettavisen.

Da utekontorene ble satt opp for fem år siden, testet Nettavisen «kontoret». Du kan lese mer om erfaringene våre her.


FNB-lederen viser også til at Norge er et kaldt land som ikke åpner for uteaktiviteter store deler av året.

– På toppen av det hele, Oslo har en snitttemperatur på seks grader, og det regner eller snør mesteparten av året. Byrådets mantra om et yrende byliv blir bare stadig mer patetisk, sier hun, og legger til:

– Hva med å heller konsentrerer seg om en yrende skole og god kvalitet på all omsorgen en kommune plikter å levere?

Fram til 15. oktober skal gatene være såkalt bylivsgater, for å gi en forsmak på hva gatene kan brukes til. Deretter skal prosjektet evalueres.

Les også: Ansetter ikke lærere som kjører bil: – Fullstendig galskap

MDG: – Veldig bra

En av dem som derimot jubler, er MDGs fungerende gruppeleder i Oslo, Eivind Trædal.

– Jeg synes det er veldig bra at vi får åpnet opp flere gatestrekninger for myke trafikanter, sier Trædal til Nettavisen.

– På Grønland er det mye liv, og mer plass til gående og syklende vil gjøre gata enda mer attraktiv, mener han.

Les også: MDG vil skrote alle motorveier i Oslo: - Umulig å ta seriøst

Byrådsavdelingen for byutvikling understreker også at målet er å gjøre gatene hyggeligere for folk.

– Gatene skal bli enda mer triveligere, og mer tilgjengelige for myke trafikanter som faktisk ofte slett ikke har bil i sentrum. Vi er ganske spente på å se hvor mye grønt og natur vi klarer å få tilbake inn i gatene, sa byrådssekretær Rasmus Reinvang til Nettavisen tirsdag.

– Skal skape en ny by

Reinvang forsvarte bruken av elleve millioner kroner på prosjektet.

– Ja, selvsagt. Vi skal skape en ny type by. Dette er jo et prøveprosjekt og alle materialene og også plantene skal gjenbrukes senere. Så dette er en investering vi kommer til å trekke på også utover sommeren i år, sommeren neste år og som kan også brukes andre steder i byen, sa han.

Les også: Vil ha lavere fartsgrense på nye motorveier: - Veldig overraskende

Tirsdag påpekte imidlertid Senterpartiets gruppeleder i Oslo bystyre, Morten Edvardsen, at det er viktig å ikke glemme bilene.

– Det er viktig å understreke at det er en prøvestengning, og det må evalueres grundig før det eventuelt gjøres permanent. Senterpartiet vil ha en by som er tilgjengelig for alle, både gående, syklende, kollektivreisende og de som trenger bil, sa han, og la til:

– Å stenge trafikk ett sted reduserer ikke nødvendigvis trafikk, men flytter den et annet sted.

I forrige uke stengte Kirkegata for gjennomkjøring, og fredag er det gata Grønlands tur for reåpning og stenging.