Striden rundt regjeringens planer om å bruke tre milliarder kroner på å senke Hammersborgtunnelen på Ring 1 i Oslo sentrum, på grunn av sikkerheten i det nye regjeringskvartalet, fortsetter med full styrke.
Nylig ble nemlig den betente saken tema i Stortinget, da stortingsrepresentant Kari Mette Prestrud (Sp) gikk til kraftig angrep på partiene som vil skrote hele prosjektet.
– For meg så vil jeg si at det fremstår som utopisk å kunne stenge den. Ved å stenge denne tunnelen for alle andre enn kollektivtrafikk og nødetater, ja det blir det ikke mye kaffe eller noe attåt å nyte i Oslo sentrum, sa Prestrud, og påpekte:
– For vi er jo avhengig av en varetransport, og alle de andre som holder hjulene i gang i denne hovedstaden vår.
Les også: Full strid om motorveiplaner i Oslo: – Antagelig landets dyreste per meter
– Er bare flåsete
Uttalelsen får nå Miljøpartiet de Grønne (MDG), som har gått hardt ut mot de omfattende planene for hovedfartsåren mellom øst og vest i Oslo, til å tenne på alle pluggene.
– Dette er bare en flåsete måte å bruke Stortingets talerstol på for å skjule at Senterpartiet her vil overkjøre lokaldemokratiet i Oslo, og bruke ekstremt mange milliarder kroner på et prosjekt som vi kan klare oss uten, sier MDG-nestleder Arild Hermstad til Nettavisen.
Hermstad mener det er upassende å fleipe med en så viktig sak.
– Ikke bare vil hun overkjøre befolkningen i Oslo, stikk i strid med egne uttalte prinsipper, men hun vil også vitse om folk i Oslo. Det tenker jeg man kan holde seg for god til på Stortingets talerstol, sier han.
– Hva legger du i at hun «vitser» om folk i Oslo?
– Det at man ikke får kaffe og noe attåt, som er et åpenbart stikk til «kaffe-latte-stereotypier». Når vareleveringen er det minste problemet ved å stenge Hammersborgtunnelen, blir det helt flåsete. For vareleveringen kommer fortsatt fram, hevder Hermstad.
Les også: Raser mot nytt MDG-forslag: – Helt uakseptabelt
– Stenges uansett
Saken får nå også etterspill i Stortinget, da stortingsrepresentant Rasmus Hansson (MDG) har stilt et skriftlig spørsmål til kommunalminister Sigbjørn Gjelsvik (Sp) om Senterparti-politikerens utspill.
«Gikk Senterpartiet mot forslaget om å stenge Hammersborgtunnelen fordi partiet tror man ikke får levert drikke og andre varer i sentrum om tunnelen stenges?», står det i det skriftlige spørsmålet som ennå ikke er besvart.
Les også: MDG vil skrote hovedfartsåre gjennom Oslo sentrum: – Noen veier må vekk
Spørsmålet kommer etter at regjeringspartiene sammen med KrF, Høyre og Frp i forrige uke stemte ned MDG og flere andre partier sine forslag om å enten stenge Hammersborgtunnelen helt, eller stenge tunnelen for all annen trafikk enn buss og utrykningskjøretøy.
– Den tunnelen skal stenges uansett i mange år om man bestemmer seg for å senke tunnelen, men vi mener i likhet med byrådet at stengingen bør være permanent. Vareleveringen vil klare seg, men vi er opptatt av at man skal gjøre leveringen på en smartere måte, begrunner Hermstad.
– Men det er jo ikke tvil om at varelevering også foregår via denne hovedfartsåren?
– Noen gjør nok det, men man er nødt til å finne omkjøringsveier. Utfordringen er svært mange personbiler som ikke nødvendigvis må bruke tunnelen. Mange av dem er vi sikre på at kan finne andre måter å frakte seg selv på, sier han.
– Tolkes i verste mening
Kari Mette Prestrud selv slår imidlertid tilbake mot kritikken.
– God fremkommelighet er avgjørende for de som driver med transport og varelevering i Oslo. De er viktige verdiskapere i hovedstaden vår. At Hermstad velger å drive stråmannsargumentasjon ut fra at jeg drar frem et eksempel fra tjenestenæringen i Oslo får stå for hans regning, sier Prestrud til Nettavisen.
Hun påpeker at kjernen i saken er at Senterpartiet er uenig med MDG i hvordan de vil gjøre det vanskeligere og dyrere å kjøre bil i Oslo.
– Her vet jeg at vi har støtte fra mange som driver med varetransport, har barn eller av andre årsaker trenger bilen. Hermstad får heller diskutere sak med oss, enn å tolke eksempler i verste mening. Planene for Hammersborgtunnelen vil bli en del av diskusjonen i regjeringens arbeid for å nedskalere regjeringskvartalet, sier Prestrud.
Les også: MDG vil skrote alle motorveier i Oslo: - Umulig å ta seriøst
– Kan spare penger
Hermstad mener arealene som Ring 1 beslaglegger, heller bør benyttes til park, næringsliv eller andre rekresjonsmuligheter. I dag er veistrekning svært trafikkert, og det passerer 18.000 kjøretøy på veien i løpet av et døgn.
– Vil det ikke bli kaos om alle disse bilene sprer seg ut på sideveiene, som ikke er like sikret for gående og syklende?
– Det må jo planlegges hva som må til, men vi mener det er like greit å stenge veien permanent. Den viktigste effekten vil være at det tar ned trafikken i Oslo sentrum. Mange som velger bilen vil da slutte å ta bilen, og i stedet velge kollektivtrafikk eller andre transportmetoder, mener han.
Regjeringen står imidlertid fast ved sine planer, om å senke tunnelen med ti meter. 1,2 kilometer av Ring 1 vil bli stengt fra 2024 til 2027 mens byggearbeidet pågår.
MDG-politikeren har er klart råd til regjeringen, som allerede har kuttet i kostnadene for det nye regjeringskvartalet:
– Man er nødt til å spare penger, og hvis de skal gjøre et tiltak som har helt sikker effekt på kostnadsbesparelser, så er dette en veldig lavthengende frukt. Selv om de har lyst til å gjøre dette, så tror jeg investeringskostnadene vil synliggjøre hvor uansvarlig denne investeringen vil være, sier han.