Rolf Olsen, som er en av topplederne i det internasjonale PR-konsernet Weber Shandwick ser flere at PR har en større funksjon i den totale kommunikasjonsmiksen. Weber Shandwick inngikk nylig et tett samarbeid med Geelmuyden.Kiese.
- Samtidig ser stadig flere selskaper på Norden som en viktig del av verden, sier Rolf Olsen til Dagens Næringsliv.
Den norske PR-bransjen hadde en voldsom vekst frem til 2001, med en topp på 36 prosent vekst i 2000. Etter det har veksten vært mindre, men har allikevel spist en større del av den totale kommunikasjonskaken. Ifølge Dagens Næringsliv står PR-bransjen for 30 prosent av byråinntektene i det totale kommunikasjonsmarkedet, mot 16 prosent i Sverige.
- PR har tatt andeler fra reklame, og nedgangen er større i reklamebransjen, sier leder for bransjeforeningen Norske Informasjonsrådgivere, Lars Erik Grønntun, til DN.
Ifølge Carlos Lareau i Burson-Marstellers spanske avdeling er det norske PR-markedet like stort som markedet for offentlige PR-tjenester i Spania. Et land med 40 millioner mennesker. Størrelsen på det norske PR-markedet er noe av det som interesserer de internasjonale konsernene.
- Det norske PR-markedet er nominelt sett ikke så stort, men har modnet ganske raskt og har høyere omsetning per hode enn i mange andre land, sier Grønntun.
