For to år siden den 17. juli ble Anne-Cathrine (38), Arnt Olav (39) og datteren Andrea (5) Steinsland drept i en tragisk frontkollisjon med en trailer på E 39 på Hæstad i Egersund.

- De kunne ha vært i live dersom strekningen hadde hatt midtrekkverk, sier broren til Anne-Cathrine, Per-Kaare Holdal til Nettavisen.

Føreren av en personbil mistet kontrollen, og førte til at en utenlandsk trailer med 50 tonn stål også mistet kontrollen og sklei tvers over veibanen, og traff Volvoen med fire passasjerer.

- Det var kun en tredjedel igjen av bilen. Den ene datteren til min søster på syv år overlevde, og det er helt fantastisk, sier Holdal.

- Der de omkom er veien ufattelig smal og trafikken høy, det er helt utrolig at det ikke er midtrekkverk der, sier Holdal.

Etter ulykken tok familien umiddelbart kontakt med statsministeren i et brev, og fortalte hvor viktig det var at det ble satt opp midtrekkverk på ulykkesstedet.

De satte også i gang aksjonen Nei til Frontkollisjoner.

- Nå to år etter tragedien, har vi fått beskjed fra statsministerens kontor at han vil møte oss, sier Holdal.

Nei til Frontkollisjoner ønsker at politikerne skal ta affære med strakstiltak.

- Vi håper vi kan bidra til at midtrekkverk blir satt opp på de verste ulykkesstrekningene, slik at det reduserer risikoen for at andre familier opplever den samme forferdelige tragedien som vi har gjennomgått, sier Holdal.

Fattigmannsløsninger
I stedet for midtrekkverk, anvender staten ofte midtfelt med stiplete linjer. Et nylig eksempel er riksvei 80 i Nord-Norge.

- Hvorfor kan man ikke heller bruke pengene til å sette opp midtrekkverk og gjøre det skikkelig i første omgang, spør Holdal.

Dette er Per A. Løken i Sikkertrafikk.no enig i.

- Å ta i bruk midtfelt med riller er en fattigmannsløsning. Dette er et forsøk på å spare kostnader. Flere midtrekkverk og aksjonen Nei til Frontkollisjoner støtter jeg fullt ut, sier han.

Løken understreker også at dersom en fartsglad skjener ut i veien, er faren stor for en møteulykke hvor en eller flere i motgående bil blir dratt med i døden. - Midtrekkverk fjerner denne risikoen totalt, sier han.

Det er blitt beregnet at det vil koste staten rundt 5 milliarder kroner å bygge midtrekkverk på de mest utsatte veistrekningene.

Leder i Bilaksjonen, Kjell Hansen, påpeker overfor Nettavisen at staten får 55 milliarder i året i inntekt kun i bilavgifter.

- Noe av dette overskuddet kunne man ha brukt direkte til vei, sier Hansen.

Om mandag påpekte stortingsrepresentant Bård Hoksrud (Frp) overfor Nettavisen at trafikkskadete koster samfunnet rundt 28 milliarder.

Hansen lurer da på hvorfor myndighetene ikke kan bruke 5-10 milliarder til vei.

- Det er mange som overlever og må gå på trygd resten av livet. Dette er snakk om store kostnader, pluss at liv blir ødelagt, sier Hansen.

Knut Boge, førsteamanuensis ved høgskolen i Akershus, påpeker at politikerne bevisst har valgt å ikke bevilge nok penger til utbedring av veinettet.

- Mangel på midtdrekkverk er et resultat av politiske prioriteringer. Hadde det vært interessant for politikerne, hadde pengene kommet på bordet. Politikerne plasserer i stedet hver krone der de får kjøpt flest stemmer, sier han.

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor.