Nettavisen har i det siste skrevet om den dårlige veistandarden som preger store deler av landet.

LES OGSÅ:Derfor er norske veier så dårlige

I den anledning har vi bedt leserne sende inn bilder av deres dårlige veier, og hittil har ett bidrag skilt seg særdeles ut: Bildet fra E136 mellom Dombås og Ålesund.

KÅRING: Norges verste vei. Fortsett å sende inn bilder, flere finalister vil bli kåret.
Trykk her og send bilde (husk begrunnelse og veinavn)

Dette er Ålesunds stamvei og kontaktgrunnlaget for Nordvestlandet og resten av verden.

Bildet er fra denne veistrekningen etter at veien kollapset i fjor sommer. Et stort hull på rundt 2000 liter kom til syne. Dette enorme hullet ble tettet, men veien er fremdeles i ufattelig dårlig stand.

- Her er veien fryktelig dårlig, den er overhodet ikke dimensjonert for den store trafikkmengden som går gjennom her, sier den engasjerte innbyggeren i Vestnes kommune, Jørn Inge Løvik.

Veistrekningen er plaget med mange trafikkulykker. Hele 34 er drept og 154 skadd bare på veistrekningen mellom Vikebukt og Kjelbotn/Brastad, som er en strekning på under to mil.

- Veien har vært ille i de siste 10-20 åra, sier ordfører i Vestnes kommune Øyvind Uren (Ap) til Nettavisen.

Han oppgir at nesten 30 prosent av all trafikk er tungtransport, og det er altfor stor tetthet i forhold til standarden på veien. I tillegg har veistrekningen snart 200 avkjørseler.

- Dette er en europavei som virkelig er gått ut på dato. Det er ikke rom for passering flere steder, og rasfaren er også stor ved enkelte strekninger, sier Uren.

Ville ta saken i egne hender
Mange av ulykkene kunne vært forhindret dersom veien var bredere.

- Jeg gikk sammen med en del bedrifter og organisasjoner her og tilbød Vegvesenet å utvide en strekning til 1/3 av hva det normalt koster. Da måtte vi hoste opp rundt 600.000 kroner, for Vegvesenet hadde ikke penger, sier den engasjerte Løvik.

Men å bruke enorme beløp på skilt-stolper er visst mer fornuftig for staten.

Artikkelen fortsetter under kartet

HTML EMBED

- Det snåle er at Vegvesenet har brukt 2,6 millioner på å skifte ut stolpene på veiskiltene her, slik at de knekker lett dersom vi kjører av veien og inn i et skilt. Å bruke penger på stolper i stedet for vei taler for seg selv, påpeker Løvik.

Han forteller at han er bekymret for sine egne barn og har satt opp fjernstyrt port for å hindre at de skal løpe ut i veien uten tilsyn.

- Det er nesten slik at man tenker at dersom tyskerne hadde okkupert Norge i fem år til, så ville vi hatt fine veier her. Det er for ille, sier Løvik med et smil.

Feilslått politikk
- Vi har kjempet for å få en bru over fjorden her, for å avlaste veien. Men dette har blitt nedprioritert, mye på grunn av at fylkespolitikerne gjør en for dårlig jobb og prioriterer kun sine egne strekninger, sier Løvik.

- Det er så populært fra politikerne å snakke om at det skal være så flott med at det er lokalpolitikerene som skal få bestemme hva som er det viktigste å prioritere. Og det er kjekt for sentral politikerene å skyve fra seg «ansvaret». Men det fører bare til fogderistrid og manglende totaloversikt over hva som er det beste sett med et videre perspektiv, sier Løvik.

Førsteamanuensis ved Høgskolen i Akershus Knut Boge påpeker at Norge har et spesielt valgsystem.

- Norge har aldri hatt et nasjonalt valgsystem basert på prinsippet én person – én stemme, sier han.

Dermed kan et mindretall av velgerne forsyne seg med godene, og sende regningen til flertallet av velgerne og skattebetalerne.

- Stortingsrepresentanter fra utkantstrøk har dominert samferdselskomiteen, sier Boge.

Veipolitikk i Norge er i praksis en kamp mellom landsdelene. Helt fram til 1994 detaljstyrte Stortinget veiutbyggingen.

LES OGSÅ:Norge 106 km, Sverige: 3820 km

- I Sverige har de et helt annet system. Her trekker regjeringen og Riksdagen opp de store linjene, og overlater gjennomføringen til Vägverket som fordeler veibevilgningene etter faglige kriterier, slik som hensyn til trafikksikkerhet, fremkommelighet, miljø og kostnadseffektivitet, sier Boge.

Spent på NTP
- Nå har vi kjempet oss fram til å være førsteprioritert i Nasjonal Transportplan (NTP). Det har vært en lang og seig kamp, sier ordfører Uren.

Han er meget spent på resultatet når forslaget til NTP fremlegges i januar neste år.

LES OGSÅ:Veiene er helt på felgen

- Det er et pengeproblem generelt sett i veiutbyggingen i Norge, men vi satser på at veien her snart blir fikset, sier Uren.

KÅRING: Norges verste vei. Fortsett å sende inn bilder, flere finalister vil bli kåret.
Trykk her og send bilde (husk begrunnelse og veinavn)

Det siste fra Nettavisen Motor:

- Dobler bøtesatsen

- Test: CLC 180 K: Billig middelmådig Mercedes

-Her er den nye taxien

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor.