Gå til sidens hovedinnhold

NRK har fått ansiktsløftning

Lanserer nye logoer.

For observante TV-seere har NRK i dag fått nye logoer på henholdsvis NRK1, NRK2 og NRK3.

Kanalsignaturene består av NRKs logo og spesialdesignete tekst/tall oppsett i faste sammenstillinger. I noen tilfeller inneholder også kanalsignaturene spesialdesignete grafiske elementer. Det visuelle tyngdepunktet i kanalsignaturene er NRK-logoen, skriver NRK om sine signaturer.

Kan bli bedre på formidling
– Vi kan bli bedre på hvordan vi formidler informasjon mellom programmene. Da må også publikum se tydelig forskjell på kanalene, derfor har vi endret farge på NRK2, sier Cecilie Lyng, profilsjef i NRK til NA24 Propaganda.

Varemerke siden 70-tallet
Ryggraden og kjernen i NRKs visuelle profil er NRKs logo. NRKs logo er et varemerke med meget høy gjenkjennelsesgrad i Norge. Logoen er de tre bokstavene N R K utformet og satt sammen på en definert måte. Elementene som logoen består av kalles i designprogrammet «sekundærelementene».

Større prosjekt
– Siden 2000 har NRK tatt utgangspunkt i sirkelen i NRK logoen, Nå har vi utviklet dette ytterligere og det er en del av et større prosjekt, sier Lyng.

Logoen ble opprinnelig tegnet av Ingolf Holme tatt i bruk av NRK i 1970. Etter avtale med Holme har NRK fulle og uinnskrenkete rettigheter til logoen. I forbindelse med utviklingen av designprogrammet til NRK i 1999 ble logoen gitt sin nåværende form.

– Endringen av logoer gjelder foreløpig kun NRK1, NRK2 og NRK3, sier Lyng til NA24 Propaganda.

Reklame

Dette påskeegget er nesten for godt til å være sant

Kommentarer til denne saken