NRK-styret har bestemt at det ikke lenger skal være ordinær annonsering på NRKs nettsider.
– En av grunnene er at nye medier og internett er blitt definert som en del av vårt allmennkringkasteroppdrag, sier kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas til NRK.no.
NRK vil oppfylle eksisterende avtaler, men bannerannonseringen på NRKs nettsider vil forsvinne i løpet av 2010. Bjerkaas opplyser at NRK får inn rundt 20 millioner brutto i året på å selge reklame på NRK.no.
– Kjernetjenestene NRK.no, nett-TV og yr.no er en del av NRKs oppdrag og bør derfor være en del av det folk har betalt for via lisensen, sier Sindre Østgård som er sjef for nett og nye medier i NRK.
Kritikk
Flere konkurrenter har ment at NRKs reklamesalg på nett er urettferdig, ettersom NRK som nettaktør kan nyte godt av en omfattende lisensfinansiert innholdsproduksjon.
Kritikken tiltok i 2009 etter at finanskrisen høsten 2008 bidrog til en markant svekkelse i annonsemarkedet.
Enkelte har også ment at tiltagende annonsesalg fra NRK ville svekke begrunnelsen for lisensfinansieringen.
Bjerkaas understreker at NRK etter NRK-plakaten har tilgang til å ha reklame på nett.
Vurderer kommersielt samarbeid
På neste styremøte skal man diskutere samarbeid med kommersielle aktører om innholdsproduksjon på NRK.no.
– Vi har foreløpig ikke truffet noen beslutning om denne typen samarbeid skal fortsette, sier Bjerkaas.
