Gå til sidens hovedinnhold

Slik kan du få nybil på billigsalg

- Jeg solgte nylig en familiebil med 100.000 kroner i rabatt, sier bilselger.

Det norske bilmarkedet er for tiden i en ganske spesiell situasjon. Det finnes knapt dårlige modeller på markedet, de store aktørene ønsker å vokse, gamle storheter som har slitt vil tilbake i toppsjiktet, småaktørene tror de har modeller som kan få opp salget - og spesielt koreanske merker har skyhøye salgsmål. På toppen av dette er det nye aktører som etablerer seg

Om en legger sammen alle salgsmål de forskjellige bilimportørene har, så vil en fort se at de tallene blir betydelig høyere enn antall biler som antas solgt i år.

For å gjøre situasjonen verre går ikke bilsalget like godt som mange hadde håpet i år. I september falt nybilsalget med over fem prosent.

Les også: Utgått modell er Norges mest solgte bil

- 20% rabatt

Bilselgere Side3 har snakket med forteller om et vanskelig marked der kombinasjonen av biler på lager, konkurranse mellom forhandlere av samme merke og utgående modeller gjør at listeprisene i stor grad blir veiledende.

- Du får alltid rabatt, og enkelte kunder går mellom forhandlere og setter de opp mot hverandre. Sjefen sa nylig «dette salget taper du ikke», og vi solgte en bil til rundt en halv million med 100.000 kroner i rabatt. Enkelte biler som vi har på lager er man nok bare glad for å ikke tape penger på, sier en bilselger som ikke ønsker navn eller merke offentliggjort.

- Men det varierer stort fra modell til modell hvor stort spillerom vi har til å gi rabatter, sier han.

Les også:

- Utgående modell alltid god handel

Bilbransjen ønsker i liten grad å snakke om rabatter og marginer. En runde hos de forskjellige importørene viser at at det finnes muligheter for de som er ute etter et godt kjp. Spesielt lagerførte modeller som nærmer seg utskifting er noe du bør se etter - og kanskje særlig modeller som ikke tilhører de mest populære.

- 100.000 kroner på en bil høres veldig mye ut, og er mer enn det vi tjener på en bil. Men både vi og andre merker har gjerne utstyrstilbud, der vi ofte får bedre pris på utstyret fra fabrikken, og enkelte ganger kan slike pakker selges for ned mot null, sier informasjonssjef Jan Erik Haugen i Norges største bilmerke VW til Side3.

- Selger kan da fremstille dette som det er en form for rabatt, og det er det for så vidt. Ellers er det ofte snakk om subsidiering av ting som rente, der en kan se kampanjerenter på under 2 prosent, der det sier seg selv at kunden tjener på det. Om man legger sammen mange slike tilbud kan det fort bli snakk om litt, men 20 prosent høres veldig mye ut.

- På utgående modeller skjer det gjerne noe, der fabrikken kan gi litt ekstra. En gjør som regel alltid en økonomisk god handel på en utgående modell, sier Haugen, og forteller at de selv på Norges mest populære bil - den utgående modellen av Golf - har hatt utstyrstilbud og lavere rente.

- Viktig salgsperiode

Volvos informasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen forteller at de har flere kampanjer på gang.

- Høsten er en viktig salgsperiode for Volvo. Også i høst har vi en rekke kampanjetilbud på våre modeller. Ut fra dette kan bilkundene gjøre meget gode kjøp nå, sier han til Side3.

Han påpeker at de for tiden ikke har noen utgående modeller, og at han ikke kjenner til hvordan prisbildet er på spesielt lagerførte utgåede modeller.

Få også med deg:

- Særdeles gode tilbud

Ford legger heller ikke skjul på at listeprisene ligger litt til side for tiden.

- Ford gjennomfører i disse dager en spennende høstkampanje hvor vi har tatt frem våre mest populære modeller som Mondeo, Kuga, Foucs og Fiesta og forsøker og gjøre valget enkelt for våre kunder med særdeles gode tilbud og mye avansert utstyr inkludert i prisen, sier informasjonsdirektør Anne Sønsteby, som også legger til at subsidiert finansiering har blitt en del av kampanjene også.

Hos Mazda er situasjonen tilsvarende.

- Mazda har i utgangspunktet ferdige fabrikkrabatterte utstyrspakker på alle sine modeller. Pakkene er spesiallaget for Norge ifht hva norske kunder etterspør på de ulike prisnivåer. Når en modell har vært i salg en stund, gjør vi imidlertid det samme som andre bransjer og ikke minst konkurrentene våre – vi lager kampanjer og markedsaktiviteter, sier PR-sjef Wenche S. Skarpodde, og viser til at de for tiden kjører kampaner på tre modeller - inkludert utgående Mazda6.

- Men rabattene er langt unna den størrelsesorden det refereres til, påpeker hun.

Store rabatter uten å prute

Det å kunne prute hjelper godt på hvis du skal oppnå gode priser på ny bil, men en gjennomgang av de fleste bilmerkene viser at svært mange i disse kjører kampanjer på én eller flere modeller, og at dette i stor grad handler om subsidiert leasing og utstyrspakker til sterkt nedsatt pris.

Av de mest aggressive for tiden finner vi Subaru som blant annet annonserer med en såkalt «kundefordel» på opp til 50.000 kroner, i tillegg til en finansieringsrente på under 3 prosent. Ikke overraskende er det nettopp på en utgående modell det er mulig å spare mest, mens det er mindre å hente på nykommeren XV. Mercedes er ikke mye dårligere og annonserer aktivt for kundebesparelser på like under 50.000 kroner på relativt ferske modeller.

Mer fra Nettavisen:

Kommentarer til denne saken