*Nettavisen* Nyheter.

- 15 minutter er nok

Foto: Linn de Lange

Et skarve kvarter daglig hjelper deg til å finne roen i en hektisk hverdag. Side2 har testet meditasjon.

(SIDE2): Mange assosierer gruppetrening i sal med hoiende instruktører, støyende musikk og svette deltakere. Men blant energisk aerobic og styrkeløft finner man også timer der lyset dempes, roen senkes og ikke annet høres enn din egen pust.

SIDE2 TESTER: Denne høsten tester Side2 ut nye og morsomme treningstimer på forskjellige treningssentre. Øvelser man kan gjøre ute, hjemme eller selvsagt på treningen. Følg med på Side2 hver mandag!

Flere treningstester fra Side2:
Catslide - Skli deg til strammere kropp
Corebar - Genial stang med bøy
Bikram yoga: Trening i 40 varmegrader

Vi har testet meditasjon, et tyve minutters pusterom som lover dypere avspenning, redusert stressnivå og økt tilstedeværelse.

- Kom i kontakt med deg selv
- Meditasjon er i første omgang en måte å komme i kontakt med seg selv på, hente energi og få overskudd, sier instruktør ved Elixia Colosseum, Rolf Henrik Schumacher til Side2. Han understreker at femten minutter daglig er nok «for å komme ned».

Ta roen med deg hjem
Senteret tilbyr meditasjon på timeplanen 20 minutter to ganger i uken, men Rolf Henrik understreker at dette bare er en måte å bli nysgjerrig på. For å få skikkelig utbytte må man praktisere det både hjemme og eventuelt ta et kurs i ytterligere teknikk.

Enklere å møte en hektisk hverdag
- Mange av oss som bor i by og har mye bråk og uro rundt oss, trenger en mulighet til å roe helt ned. Hvis en lærer seg å puste skikkelig og bare være til stede i egen kropp noen minutter hver dag så tror jeg man da enklere kan møte hverdagens utfordringer.

Siste nytt fra Side2, besøk forsiden akkurat nå!

DETTE SYNES VI:
Camilla: - Å sitte stille i femten minutter uten å tenke på noen ting burde i teorien være ganske enkelt. Men det er virkelig en konsentrasjonssak og utrolig givende når man får til å puste rolig, samtidig som man slapper av i egen kropp og hode. Det hjelper på søvn, stressnivå og hverdagens kjas og mas er min erfaring.

Linn: - Jeg har blitt mer bevisst på å ta slike pauser i hverdagen, men det er klart det er lett å glemme. Mange har hektiske dager hvor alt går i fullt tempo fra morgen til kveld, og man burde absolutt sette av tid til å roe ned på samme måte som man tar seg tid til annen fysisk trening. Denne timen var en behagelig start på dagen og ga en ro som jeg tok med meg videre på kontoret. Om det er vanskelig å finne tid til å dra på et senter for å finne ro, kan man med fordel gjøre det hjemme. Første steg er å lære seg å puste med magen. Banalt nok, men helt sikkert noe mange må minnes på. Flott at de store kjedene har begynt å få mind/body-inspirert gruppetrening på timeplanen.

HVEM PASSER TRENINGEN FOR:
Treningsformen passer for alle og spesielt mennesker som bor i by der støynivået og tempo er høyt.

HVORFOR:
Skal redusere stress, gi dypere avspenning og økt tilstedeværelse. I en hektisk hverdag trenger man et pusterom hver dag der tankene får strømme fritt og man blir mer bevisst på egne tanker og egen kropp.

HVORDAN:
Grupper i sal med en instruktør som forklarer hvordan man skal fokusere på pusten og hvordan man skal komme tilbake til den når tankene flyter.

HVOR:
Utvalgte Elixia-sentre, egne meditasjonssentre som tilbyr kurs – sjekk ditt treningssenter eller tilbud der du bor.

FLERE ARTIKLER I DENNE SERIEN:
Skli deg til strammere kropp

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Linn de Lange

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.