RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Å bli satt til spott på denne måten, det er helt forferdelig

Foto: Roar Grønstad, Romerikes Blad
Sist oppdatert:
45-åringen hadde allerede mistet ett tog på grunn av heisproblemene på Lillestrøm stasjon. Da han kom seg på riktig perrong ble han nektet om bord.

- Dette er noe av det verste jeg har sett. Å bli satt til spott på denne måten, er helt forferdelig. Jeg blir helt skjelven av å se på det, sier Janka Holstad i kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne i Ullensaker, ifølge Romerikes Blad. (Se video)

Hun blir rystet når hun ser videoen av hvordan rullestolbruker Dag Kalman Balogh (45) fra Kløfta blir behandlet av NSB. Episoden fant sted på Lillestrøm stasjon tirsdag kveld.

På videoen ser man hvordan 45-åringen ikke får bli med Dal-toget, som skulle videre nordover. Videoen sprer seg hurtig på Facebook og NSB får gjennomgå av nett-brukerne.

Føler seg ikke mye verdt
- Konduktøren nektet å hjelpe meg om bord. Først sa han at rullestolen min var for tung. Deretter la han skylden på rullestolrampen på toget. Han sa den ikke fungerte. Da fikk jeg nok og kjørte rullestolen inn i toget, jeg godtok ikke at jeg skulle bli stående å vente en gang til, forteller Kalman Balogh.

45-åringen hadde allerede mistet ett tog da han ble nektet å komme om bord. Årsaken var at toget gikk fra en perrong hvor heisen på stasjonen ikke fungerte. (Den ene heisen på Lillestrøm stasjon har vært ute av drift i lang tid).

Det medførte at Kalman Balogh måtte vente på Lillestrøm stasjon i over en time.

- Som du ser på videoen blir jeg sinna. Problemer som dette har dukket opp veldig mange ganger i det siste. Jeg føler meg ikke akkurat veldig mye verdt, sier 45-åringen.

Forbundsleder Arne Lein i Handikapforbundet, synes det er godt å se at noen tør å si ifra.

- Denne videoen er en ny bekreftelse på at samfunnet ikke er for alle. Dette er til stor frustrasjon for alle rullestolbrukere. Dette er rett og slett en medborger som ikke har de samme mulighetene som deg og meg. Jeg blir opprørt, sier han.

Anmeldt av politiet
Romerikes Blad omtalte hendelsen på Lillestrøm stasjon allerede tirsdag kveld. Da opplyste politiet at 45-åringen fra Kløfta var anmeldt for ordensforstyrrelse.

- Det var bare flaks at dette ikke gikk veldig galt. En rullestolbruker fikk ikke være med toget fordi de ikke fikk ham med seg. Dermed tilbudte de å bestille taxi til mannen, men det ville han ikke. I stedet prøvde han å kjøre inn i toget da det rullet av gårde. Hvis han hadde hektet seg fast i toget kunne dette gått ordentlig galt, uttalte operasjonsleder Thorleif Skovereng i Romerike politidistrikt til rb.no tirsdag kveld.

Selv hevder Kalman Balogh at han aldri ble tilbudt taxi av NSB-konduktøren. I videoen kan man også høre at han ber om å få bestilt en taxi.

- Men jeg vil jo helst være med toget, det er i utgangspunktet veldig mye enklere enn å ta taxi, sier 45-åringen.

Han nektet å vedta forelegget han ble ilagt av politiet. 45-åringen sier han er villig til å ta saken til retten.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Det var Tina Grønkvist som filmet episoden. Hun dro opp mobilen og filmet da hun skjønte at noe var i ferd med å skje.

- Jeg skjønner veldig godt at denne mannen ble sint. Han ble helt råttent behandlet, sier Grønkvist, som måtte reise videre og derfor ikke fikk med seg enden på disputten.

Togdøren ble ifølge NSB ødelagt i forbindelse med sammenstøtet med rullestolen. Det medførte at alle passasjerene måtte flytte over i et annet tog for videre avreise.

NSB: - God kundebehandling
På perrongen på Lillestrøm stasjon står det en mobil rullestolrampe, som brukes på tog som ikke har egne rullestolramper. Ifølge Kalman Balogh er den mobile rampen enklere og raskere å bruke enn rampene på toget.

- NSB hevdet at rampa på toget var ødelagt. Men jeg sa klart ifra at de kunne bruke den mobile rampen. Det ville de ikke høre på, sier han oppgitt.

Da neste tog kom var det nettopp denne mobile rullestolrampen som ble brukt. Da kom rullestolbrukeren seg videre uten problemer.

Komunikasjonsrådgiver Håkon Myhre i NSB har vært i kontakt med personalet som jobbet på det aktuelle toget.

- Vår kundebehandling har vært god i denne saken. Vi forsøkt å hjelpe kunden etter beste evne, sier Myhre.

Ifølge kommunikasjonsrådgiveren fungerte ikke rullestolrampen på det aktuelle toget. Derfor var det ikke mulig å få rullestolen trygt om bord. Kunden fikk derfor tilbud om taxi, selvfølgelig kostnadsfritt. Men dette ønsket han ikke, sier han.

- Har du sett videoen, der går det vel klart fram at han er villig til å kjøre taxi?

- Jeg må forholde meg til den tilbakemeldingen jeg har fått fra vår ombordsansvarlig. Han forteller at det ble gitt et tilbud om taxi, sier Myhre, som legger til at han har sett videoen.

- Da har du også sett at kunden forsøker å få NSB-personellet til å bruke den mobile rullestolrampen som sto på perrongen. Hvorfor ble ikke den tatt i bruk?

- Det vet jeg ikke. Det er mulig den ikke ville fungert på dette toget.

- Men den fungerte på toget som kom etterpå?

- Det er fint. Og det er fint at den ble tatt i bruk. Det er mulig den burde blitt brukt i dette tilfellet. Men det kan vel ha sammenheng med stemningen som oppsto. Kunden hadde en reaksjonsmåte og en oppførsel og gjorde at vår ombordansvarlige valgte å holde seg inne på toget. Vår ombordansvarlig ble nærmest nedkjørt, sier kommunikasjonsrådgiveren.

Les flere saker fra Romerikes Blad.

 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere