RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Å være ute er den beste måten å unngå å bli syk på

(Colourbox)
10 myter om vinterkulda.

(SIDE2): Høsten er her, og straks er kong vinter over oss - med sine gleder og ulemper.

For selv om mange liker å kunne være ut og leke i snøen, er mange også redde for å bli sjuke nettopp på grunn av kulda og det den bringer med seg. Vi knaske ekstra C-vitamin, kler oss fra topp til tå og er redde dersom noen nyser ved siden av oss på bussen. Men er alle mytene nødvendigvis noe å ta hensyn til?

LES OGSÅ: C-vitaminer hjelper ikke

1. Du blir forkjølet av å være utendørs for lenge

Feil. Man blir ikke syk av å være ut i kulda.
- Å være ut, med vått hår også, er den beste måten å unngå å bli syk på. Å være kald har ikke noe med risikoen for å bli forkjølet. Forkjølelse er forårsaket av et virus eller bakterie, som spres oftere om vinteren på grunn av at vi er mer innendørs og tettere oppi hverandre. Så det er altså bedre å være utendørs, og ha avstand til folk.

2. Flere er deprimerte om vinteren

Feil. Det er ikke flere som blir deprimerte i den mørke årstiden, enn det som er tilfelle resten av året. Å føle seg nedtrykt på grunn av mørket er derimot vanlig, men det er ikke en diagnose. Enkelte vil også oppleve mer søvnløshet, at man blir lettere oppfaren og har vansker med å konsentrere seg. Lysterapi kan være løsningen, og trenger heller ikke koste særlig mye.

3. Kyllingsuppe er bra for å stoppe en forkjølelse

Fakta. Mange har vokst opp med at kyllingsuppe er bra, dersom man føler seg tufsen, hosten irriterer og feberen kommer krypende.
- Det viser seg at kyllingsuppe faktisk har noe for seg. det har en positiv effekt på immunforsvaret, ved å "føre hvite blodceller sammen" - neutrofil aggregasjon. de hvite blodcellene er viktige for immunforsvarets evne til å bekjempe infeksjoner.

Hvorvidt andre supper eller type varme drikker som type te, har samme effekten, er usikkert - men det hjelper i hvert fall på på symptomene på en forkjølelse eller influensa, som vond hals.

4. Bruk lue, varmen forsvinner via hodet

- Det er delvis en myte. Man mister varme fra alle kroppsdeler som er utsatt for kulde, men å gå uten lue er ingen stor helserisiko. Det er ikke bedre å gå med lue og shorts, enn med varme bukser og ingen lue. Luer er fint i kulda, men en varm jakke er mye viktigere.

5. Ikke tren i kulda

Feil. Det er ikke farlig å trene selv om det er kaldt. Men varm opp først, slik at du blir vant til temperaturen. Da unngår du å stresse den gamle blodpumpa. (Et unntak er hjertesyke - rådfør deg med legen din før du starter et treningsregime.

Det viser seg dessuten at trening ellers er bra for å unngå å bli forkjølet.

6. Du trenger mer søvn om vinteren

Feil. det kan føles ekstra godt å bli liggende under dyna når det er gulvkaldt og vinden uler rundt husveggene. Men man trenger ikke mer søvn, selv om vinteren har kommet. Det at det er mørkt ute, gjør at man kan føle seg trøttere. Og selv om det ikke er farlig å legge seg tidligere, så vær forsiktig med å sove for mye.
- Enkelte føler at dersom de sover mer i kløpet av døgnet, så føler de seg også trøttere hele dagen gjennom. Nesten sløve.

7. Solkrem er unødvendig

Feil. Selv om det er kald tog grått, så bør du ikke droppe solkremen.
- Sola og UV-stråler er til stede vinter, vår, sommer og høst. Brukt solkrem med solfaktor 30 og med UVA/B-filter. De beste inneholder også sink og titan.

LES OGSÅ: Slik tar du vare på huden i vinter

8. Det skal mye til å få frostskader

Å tro at man må bli sittende værfast på iskalde fjelltopper, uten tilgang på varme for å få frostskader, er ikke helt uvanlig. Men det er mye mindre som skal til for å få skader som følge av kulde.

Det som skjer er at huden, særlig på utsatte plasser som hender og føtter, blir kald (og gjerne våt samtidig), blir nummen og deretter begynner hovne opp.
-Får man blemmer og hovner opp, kan det være fare på ferde. det kan medføre at man ikke kjenner varme og kulde i fremtiden på de skadde stedene. Ved større skader kan nervene ødelegges, og man kan miste fingre og tær.
Ikke trenger det være langt nedpå minusgradene, men det er mer tiden huden utsettes for kulde, som er avgjørende.

9. Tørr vinterhud er ikke farlig, bare plagsom

Feil. Er du tørr, og huden flasser og klør som følge av kulde, så bør man ta sine forholdsregler.
- Det er viktig å holde huden hydrert. Tørr hud vil sprekke opp og gjøre huden mottakelig for infeksjoner. Smør deg med fuktighetskrem etter du har dusjet og før du legger deg, og flere ganger om dagen der du er utsatt for kulde og tørrhet.

10. Man får ikke allergi om vinteren

Feil. Har du type pollenallergi, så er det vår og sommer allergikerne plages mest. Men om vinteren er vi mer innendørs, og de som har allergi mot for eksempel dyr eller støv, kan ha det langt verre da.

(Kilde: healthyliving.com)

Mer fra Side2? Sjekk forsiden her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere