- Air France-ulykken kunne vært unngått

Foto: HO (AFP)

Det hevder de to franske pilotene Gérard Arnoux og Henri-Marnet Cornus.

04.10.09 21:19

Air France flight 447 styrtet i Atlanterhavet natt til 1. juni på vei fra Brasil til Frankrike. Alle de 228 personene om bord, hvorav tre nordmenn, omkom da flyet styrtet.

Til tross for at det ble satt i gang enorme søk- og redningsoperasjoner, ble ferdskriverne og den svarte boksen ikke funnet. Dermed er det fremdeles ikke gitt noen klar forklaring på hva som forårsaket ulykken.

- Kunne ha vært unngått
Nå hevder to svært erfarne franske piloter at den katastrofale ulykken kunne ha vært unngått.

- Ulykken kunne ha vært unngått, sier pilotene Gérard Arnoux og Henri-Marnet Cornus i et intervju med Journal du Dimanche.

De to pilotene har lang erfaring med Airbus-fly, og Arnoux er leder av fagforeningen for pilotene i Air France.

Les også: Gir pitotrør skylden for at 228 døde

Egen etterforskning
Under etterforskningen av flystyrten ble det antydet at besetningen om bord kunne ha begått feil som igjen ledet til ulykken. Det fikk Gérard Arnoux og Henri-Marnet Cornus til å se rødt - og til å sette i gang en egen etterforskning av ulykken.

De to pilotene har nå skrevet en rapport basert på 47 offisielle dokumenter. Deres funn kaster et helt nytt lys over hvilke faktorer som førte til tragedien.

Rapporten skal ifølge den franske avisen overleveres den offisielle havarikommisjonen, BEA neste uke.

- Pilotrørene skyld i ulykken
Den offisielle havarikommisjonen BEA sier at pitotrørene ikke er skyld i ulykken. Det er Arnoux og hans kollega uenige i. Han hevder den offisielle etterforskningen er ufullstendig, og mener man ikke kan legge skylden på pilotene eller besetningen, men at pilotrørene var avgjørende.

- Det er ikke mulig å peke på én enkeltårsak til ulykken, men en ting er sikkert; hadde det ikke vært for problemene med pitotrørene, så hadde ikke ulykken skjedd, mener Arnoux.

Tubene, eller pitotrørene, er på størrelsen med en knyttneve og sitter fast i underkroppen på flyet. De skal måle flyets fart og er veldig sensitive for blokkering og ising.

Før ulykkesflyet styrtet, sendte det ut 24 meldinger om at ising på pitotrørene gjorde det umulig å styre flyet.

- Pitotrørene på AF 447 var laget basert på gamle standarder og tok ikke hensyn til at rørene ikke tåler frost på høy flyhøyde, hevder Arnoux ifølge Journal du Dimanche.

Bestilte ikke nye
Ifølge AP har Airbus helt siden 2002 kjent til fartssensorene som sviktet under Air-France-ulykken i juni.

Men flysikkerhetsmyndighetene bestilte ikke nye sensorer før etter at ulykken fant sted.

Nå byttes de gamle Thales-pitotrørene ut med nye, mer robuste rør laget av amerikanske Goodrich, skriver avisen.

Ifølge Aftenposten vekker de to pilotenes rapport stor oppsikt i Frankrike, og vil trolig bli utnyttet i det sivile søksmålet flere franske familier har reist mot Air France etter ulykken.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.