RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Alle burde gjøre denne øvelsen

Foto: Morgan Flament (Mediehuset Nettavisen)
Slik kan du trene hvor som helst - uten hjelpemidler.

(SIDE2): - Kom igjen! Ikke gi deg. Om du setter ned foten nå, må du begynne på nytt og gjøre alt sammen om igjen fra starten, skriker Johanna Grønneberg Mesa, til Side2s utsendte reporter.

Stående på alle fire, med den ene foten ut i en 90 graders vinkel, ser jeg ut som en hund som er i ferd med å gjøre sitt fornødne. Tilfeldige forbipasserende får seg utvilsomt en god latter, men i kampens hete enser jeg lite annet enn den brennende smerten i venstre rumpeball - det svir.

- Jeg ville finne en øvelse som gjør at man kan trene rumpa uten å slite ut lårmusklene først. Så da utviklet jeg øvelsen «Tissende hund», ler den personlige treneren.

- Hvem som helst, hvor som helst
I oktober i fjor ble Johanna mamma for aller første gang. Lille Savannah kom til verden på naturlig vis, og fødselen ble foreviget og senere delvis vist i TLC-serien «Johanna - prosjekt baby».

Kort tid etter fødselen dro den da nybakte mammaen til Los Angeles for å filme inn en treningsvideo, basert på en treningsform hun selv har utviklet.

- Jeg utviklet Plyomind fordi jeg hadde lagt merke til at folk ikke hadde tid til å trene på treningssenter, men ikke hadde utstyret til å trene hjemme, sier Johanna, som i årevis har jobbet som personlig trener I Hollywood.

- Jeg hadde også kunder som jeg trente på privatfly og på steder hvor det var liten plass og ikke mye utstyr, så jeg måtte utvikle øvelser som kunne gjøres av hvem som helst, hvor som helst og som ga resultater raskt.

Mange kjendiser står, og har stått, på den blonde nordmannens kundeliste. Flere av dem har prøvd Plyomind - og det med gode resultater.

- Kim Kardashian, Cameron Diaz, Carrie Preston og Natalie Portman er noen av dem som har brukt Plyomind-øvelsene i treningen med meg, avslører Johanna, og forteller med et lurt smil at førstnevnte blant annet slet seg gjennom en runde med tissende hund.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Jeg får kritikk
For å få resultater anbefaler Johanna at man trener Plyomind i èn time, fire ganger i uken. Hun understreker imidlertid at en 20 minutters økt, tre ganger i uken allikevel er godt nok.

- Om man klarer å gjøre to Plyomind-øvelser når man våkner er det bra. Når man gjør litt så vil man gjøre mer. Om du begynner med minimum 20 minutter, tre dager i uken så vil det bli mer ut av det, mener Johanna, som også gir treningstips på bloggen sin johannastyle.com.

Men ikke alle er enige i Johannas treningsfilosofi.

- Jeg får kritikk fra blant annet idrettshøyskolen, blant annet for at jeg sier at det er godt nok å trene i 20 minutter. Man må slutte å si at det ikke holder meg 20 minutter, for alt er bedre enn ingenting og 20 minutter holder fint for en som har aldri har trent før, fortsetter den personlige treneren.

- En øvelse alle burde gjøre
Hva er den mest effektive Plyomind øvelsen?

- «Sovende krabbe» er en øvelse alle burde gjøre. Både dem som trener utrolig mye, og dem som trener utrolig lite, svarer Johanna.

Øvelsen utviklet Johanna da hun studerte trening for gravide og mødre som nettopp har født, og hun skryter av at selv høygravide kan gjøre «Sovende krabbe».

Øvelsen er også Johannas absolutte favoritt blant øvelsesutvalget på Plyomind DVD-en hennes, og hun anbefaler den gjerne til dem som sliter med skader.

- Den kan alltid brukes, det er ingen unnskyldninger, smiler hun.

DISSE FEM ØVELSENE TESTET SIDE2:(tilsvarer en 20 minutter lang treningsøkt)

1. Plyomind-knebøy

2. Sovende krabbe

1.2.3 down

Hawaiian Swan

Tissende hund

Dette mener Side2:
20 minutter trening føltes i utgangspunktet svært lite, men i trenden av effektive økter var jeg ved godt mot da Johanna satte i gang klokka og viste meg hvileøvelsen.

Ja, du leste riktig. Også hvile er en øvelse når man trener med en Johanna. Til tross for at det å hoppe på stedet med armene aktivert ut til siden, som man hopper i et usynlig hoppetau, i utgangspunktet ikke høres spesiell tøft ut - ble det noe utfordrende etter hvert som minuttene tikket og jeg hadde utført flere og flere av Plyomind-øvelsene.

Vi begynte med knebøy med sidespark (Plyomind-knebøy). Øvelsen er enkel, men setter i gang pulsen og jeg kjente at musklene sakte, men sikkert ble aktivert.

Jeg fortsatte med Johannas favorittøvelse, Sovende krabbe, og til tross for at øvelsen er lett kjente jeg at flere musklegrupper ble satt i sving og at det ble stadig tyngre å utføre alle bevegelsene med riktig teknikk.

Det var imidlertid ingenting lett med 1-2-3 Down, men heldigvis ropte Johanna mer eller mindre motiverende støtteerklæringer til meg og jeg gjennomførte uten å spy (som mange av hennes klienter gjør når de utfører denne).

Hawaiian swan fikk jeg ikke helt taket på, men Johanna forsikret meg om at dette var normalt. Denne må gjøres noen ganger for at man skal mestre den.

Siste øvelse var Tissende hund, og den kjentes skikkelig så her må jo rumpa ha vokst noen centimeter? Greia her er å ikke gi opp selv om du har lyst til å sette foten ned og ta en pause.

Etter endt økt følte jeg meg litt sliten, men ikke vledig. Jeg kjente imidlertid at jeg hadde trent, så noe treningseffekt måtte det definitivt ha gitt. Dagen etter var jeg stiv som en stokk mellom skulderbladene, og dette vitner om at min svake ryggmuskulatur fikk seg en velfortjent gjennomgang.

Jeg vil utvilsomt ta med meg dette treningsprogrammet når jeg om få uker drar på en etterlengtet ferie. 20 minutter før strandsesjonen må jeg vel klare å skvise inn mellom strandbesøk og lange lunsjer.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere