*Nettavisen* Nyheter.

- Alle kan spille «Far Cry 2»

Spillmagasinet dro til Montreal for å snakke med utviklerne av det etterlengtede skytespillet «Far Cry 2».

30.09.08 11:05

MONTREAL (Spillmagasinet): Skytespillet «Far Cry» var både et teknisk mesterverk og et meget godt spill. Tyske Crytek lot oss løpe rundt på en stor tropeøy og knerte smarte fiender som om vi aldri skulle gjort annet.

Mye har skjedd siden den tid og oppfølgeren utvikles av Ubisoft selv, Crytek har brukt de siste årene på «Crysis». Da vi var på besøk hos «Far Cry 2»-utviklerne i desember benyttet vi anledningen til å stille art directror Alexandre Amancio et par spørsmål.

Les også:
- Vi har sett fremtidens skytespill
- Anmeldelsen av «Far Cry»
- Dette gleder vi oss til i 2008

Spillmagasinet (SM): Hvordan har det vært å lage oppfølgeren til et spill som så mange er glad i?

Alexandre Amancio (AA): Vi er store fans av alt Crytek gjorde med «Far Cry», men bestemte oss med en gang for at toeren skulle være vårt spill. Målet har vært å lage noe splitter nytt som likevel gir «Far Cry»-følelsen, og som utnytter de mulighetene 2008-maskinvare åpner for.

SM: Kan du fortelle litt mer om hva dere har fått til nå og som ikke var mulig i 2004, ihvertfall ikke på vanlige hjemmemaskiner?

AA: I tillegg til alt det grafiske, så mener vi at det hadde vært umulig å lage en så levende digital verden for fire år siden. Alt som skjer i «Far Cry 2» bestemmes av den kunstige intelligensen, og beregningene som driver dette systemet er tunge.

Blant annet har både fiendene og de andre innbyggerne diverse behov som hele tiden avgjør hva de skal gjøre og hvor de befinner seg. De føler seg trygge hvis de sitter rundt landsbybålet om natta, jobber for å skaffe mat om dagen, patruljerer et område hvis de mistenker at noe skjer der, også videre.

SM: Det høres ut som om «Far Cry 2» kommer til å ha høye systemkrav?

AA: Ja, men heldigvis er det feil. Vi har brukt mye tid på å optimalisere spillet og pønske ut hva vi kan slå av uten at brukeropplevelsen tar skade av det, så de med akkurat passe gode maskiner kommer også til å kunne nyte «Far Cry 2».

Se den nye traileren til «Far Cry 2»
(Intervjuet fortsetter under videovinduet)

HTML EMBED

Se flere spillvideoer her

SM: En av tingene jeg synes har vært litt uklart er hvordan du får tak i oppdrag, kan du si noe om det?

AA: Spillverdenen i «Far Cry 2» består av to større byer og en rekke mindre landsbyer, og samtlige huser en representant for hver de to stammene som kriger med hverandre. For å få et oppdrag må du snakke med en av disse og vende tilbake når du har klart det.

Hvis du utelukkende tar oppdrag for den ene stammen kommer ikke den andre til å være særlig glad i deg, men du vil aldri bli lagt såpass for hat at de ikke vil snakke med deg. På den måten får spilleren tilgang til alle oppdragene uavhengig av hvordan han eller hun spiller.

SM: Hovedpersonen virker veldig anonym, er det med vilje?

AA: Grunnen til at vi ikke har sagt noe om hovedpersonen er at det er mange av dem. Når du starter spillet velger du hvem du vil styre, og resten dukker opp som medhjelpere underveis. Vi har for øvrig brukt lang tid på bakgrunnshistorien til hver av figurene, noe vi håper kommer til å gi spilleren et mer personlig forhold til dem.

SM: Hva slags effekt vil malaria ha på figuren din?

AA: Både hovedpersonen, fiendene og de andre innbyggerne er smittet med malaria, og hvis du ikke får tak i medisiner så blir figuren din dårligere og dårligere for å til slutt stryke med. Det er med andre ord viktig å være snill med lokalbefolkningen.

SM: Vil det være noen forskjell på PC-utgaven og konsollversjonene?

AA: Nei, de vil være prikk like.

SM: Til slutt, da vi fikk se «Far Cry 2» for første gang virket det som om dere var kommet langt på vei. Hvor lenge har dere jobbet med spillet og blir det klart til mars?

AA: Vi har hatt 150 mann på «Far Cry 2» i nesten tre år og er inne i siste fase av beta-testingen. Med mindre høyere makter har noe i mot oss blir vi ferdige i tide.

Les flere spillsaker på våre spillsider.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag