Gå til sidens hovedinnhold

- Avisannonser kan bli for dyre

Prisene på avisreklame vil stige kraftig neste år. Dette spår mediebyrågruppen Initiative, som tror at avisene dermed kan prise seg ut av markedet.

Prisene på annonser i papiraviser ventes å stige med 9,2 prosent neste år.

Byrået har utarbeidet prognoser for hvordan prisnivået på reklame i tv, papiraviser, kino, internett og radio vil utvikle seg neste år, med utgangspunkt i 44 markeder over hele verden, og konkluderer med at prisen annonsørene må ut med for å nå 1000 personer (CPT) vil øke mest i papiraviser og magasiner, skriver nettstedet Kampanje.

Annonseprisene for blader og magasiner ventes å øke med 6,8 prosent, mens prisøkningen for TV-annonser vil være på fem prosent. Både radio og internett-reklame ventes å bli billigere.

Byrået har målt såkalt CTP (cost per thousand), som er kostnaden ved å nå frem til 1000 personer med reklamen. CTP påvirkes både av prisen på en enkelt annonse, og av hvor mange som ser annonsen.

Reklame

Black Week: 10 superkupp du bør sjekke ut