RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Barbiedukker for voksne

(Birgit Dannenberg)
Sist oppdatert:
De er rosa, søte og små – og ikke lenger en trussel mot mannen.

(SIDE2): -Sex er som trening – noen er mosjonister, mens andre er toppidrettsutøvere. Sexleketøy skal forenkle sexlivet, ta bort prestasjonsangsten og stresset. Jeg var i bedre form før jeg begynte med sexleketøy, for å si det slik - jeg måtte jobbe mer for orgasmene før, ler Cecilie Kjensli.

I år feirer hun ti år som selger av sexleketøy på ceciliekjensli.no. Side2 traff henne for å høre hva som har skjedd innenfor industrien - og i hodene på nordmenn - siden hun startet sitt prosjekt med å inspirere nordmenn til å bry seg om sitt eget sexliv, og drite i alle andres.

- Før var det menn som kjøpte av menn til kvinner. Mye av årsaken til det var kvinners seksuelle sjenanse. Nå kjøper derimot kvinner til seg selv.

Ifølge Kjensli er årsaken at kvinner nå står i fokus. Hun sier også at dialogen mellom mann og kvinne har blitt bedre, der menn spør om råd og ønsker.

- I tillegg har produktene blitt mye finere, det er bedre kvalitet og bedre teknologi. Blant annet har man gått fra batteri til oppladbare, noe som både bråker mindre og som er mer miljøvennlig.

Mannens edlere deler
Ifølge Kjensli, som omtaler seg selv som sexpirator, har sexleketøyenes utvikling nemlig vært enorm de siste årene.

- Før så alt ut som mannens edlere deler, og var ikke særlig rettet mot hva jenter liker. Gjerne kjempestore, noe som ikke er ønsket av flertallet. Nå kan du velge mellom søte, sporty eller elegante modeller. Sexleketøy er på en måte Barbiedukker for større jenter, hvor rosa og lilla er favorittfargene.

Truer mannen
Sexpiratoren mener endringen på utseendet også gjør at mannen ikke lenger føler seg så truet av sexleketøy.

- Faktisk er leketøy bra for menn, det tar bort mye av presset. Det er nemlig en misforståelse dette at mannen skal gi kvinnen orgasme. Kvinner må selv ta ansvar for egen seksualitet – først bli kjent med og lære sin egen kropp å kjenne, og så lære det bort til han. Det er høl i huet å forutsette at mannen skal gjøre en jobb man kan gjøre mye bedre selv - dessuten er man jo to om det.

Dessuten avslører hun:

- Kvinner med sexleketøy er mer fornøyde i forholdet enn de uten, det sier noe om takhøyden for å bruke leketøy, mener Kjensli.

Ikke bare tannbørster
Tidligere var mange av lekene laget av porøse materialer, som trakk til seg alle typer vesker, det luktet og gummien smeltet lett. Verken sexy eller særlig hygienisk.

- Produsentene var ikke i dialog med damene, de visste ikke hva vi ville ha og det ble gjort av en industri som ikke hadde tanke for kvalitet.

Siste fra Side2? Sjekk forsiden her!

Fremdeles kommer 80 prosent av leketøyene fra Kina, der de ifølge Cecilie spys ut, pakkes inn i forskjellige innpakninger og selges av diverse distributører – med det resultatet at det gir et gjenskinn av å være forskjellige produkter.

Det holder nå på å forandre seg fordi industridesignere ikke lenger ser på sexleketøy som snuskete. Europas ledende sexleketøyprodusent Fun Factory har vunnet flere designpriser for sine produkter. I Red Dot Design Award vant vibratoren Delight kategorien sport og fritid.

- Særlig flere produsenter i Europa og også her i Skandinavia, med Tickler og Laid, har satset på design og utvikling. Flere produsenter har skjønt de kan bruke kunnskapen sin også på sexleketøy, ikke bare på tannbørster og sherox. Det tyder på at det er blitt mer stuerent med sexleketøy.

I fylla
Ideen til å starte opp en sexbutikk for damer kom da Kjensli følte hun ikke kom noen vei da hun skrev hovedfag i sosiologi. I stedet dro hun og en venninne til flere av byens sexsjapper, der hun fort fant ut at dette kunne hun gjøre langt bedre selv. Etter noen år i Cupido startet så Cecilie nettbutikk og nettmagasin.

- Det som sies og vises om seksualitet er ofte kunstig. Jeg vil dra det ned på grasrotnivå – det man snakker om med venninnene sine i fylla.

Etter ti år i Norge, har Kjensli nå utvidet nettvirksomheten til vårt naboland. Tidligere i juni åpnet hun den svenske utgaven av nettbutikken sin på Designgalleriet i Stockholm i forbindelse med deres utstilling «Sex Love & Design».

Verktøy
Blant favorittene er fremdeles vibratoren mest populær blant damer, men Kjensli mener den har liten nytte dersom man ikke vet hvordan den skal brukes.

- Det er som alt annet verktøy, det hjelper lite å kjøpe en drill dersom man ikke vet hvordan den fungerer, sier Kjensli, som mener det ikke koster all verdens å kjøpe seg litt kvalitetsutstyr.

- 500 til 1000 kroner, hva er det egentlig? Solbriller og gadgets koster det også, uten at vi tenker over det. Det er sprøtt å tenke på hvor ukritiske jenter har vært til hva de putter opp i det aller helligste, forklarer Cecilie, og legger til at alle hennes produkter er hudvennlige.

3. juli feirer Cecilie Kjensli sine ti år som sexpirator. Da åpner hun hjemmet sitt for alle jenter som vil være med å feire, og der flere produsenter vil snakke om og vise fram sine produkter. Mer om festen kan du lese på Cecilies Facebookside.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere