*Nettavisen* Nyheter.

- Begynnelsen på slutten

John Fredriksen er urolig for fremtiden for norsk skipsfart, og mener at salget av Bergesen til Hong Kong-familien Sohmen er begynnelsen på slutten.

19.05.08 00:16

Skipsreder John Fredriksen mener stadige endringer i vilkårene for norsk skipsfart skaper en vanskelig konkurransesituasjon for den norske næringen. Han viser til at forholdene i større grad legges til rette for rederne i andre europeiske land.



- Mens politikere i resten av Europa, spesielt i Hellas, gjør hva de kan for å legge forholdene til rtte for konkurransekraftig skipsfart, og miljøet blomstrer, sier skipsrederen til VG.



Fredriksen har etablert seg på Kypros og i Singapore, hvor han mener myndighetene legger forholdene til rette og satser aktivt på næringen.



- Når en næring som har vært i Norge i 1000 år, er i ferd med å bli borte, er det dramatisk. Politikerne må innse at den samfunnsøkonomiske verdien av et skipsfartsmiljø med utstyrsleverandører, klasseselskap, forsikring, bank skipsmeglere og rederiansatte er vesentlig større en den direkte skattelggingen av rederiene, sier han til avisen.



- Når Norges største rederi, Bergersen, selges til Hong Kong-kinesere er det på en måte beegynnelsen til slutten, sier han og uttrykker frykt for at miljøet tømmes og ressurstilgangen til dyktig personell forsvinner.



Rederiet ble solgt til Hong Kong-familien Sohmen, fra før en betydelig shippingaktør, i april 2003. Det skapte bølger i norsk næringsliv da oppkjøpet ble kjent, men Sohmen-familien lovet å beholde miljøet i Norge.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.