RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Behagelighet betyr alt

Foto: Elin Reitan (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
Mardou & Deans designduo oppdaterer Side2 på vårens jeanstrender.

MAJORSTUEN/(SIDE2): I det jeg entrer showrommet til det svensk-norske klesmerket Mardou & Dean innser jeg fort at lokalene er like sjarmerende som designduoen selv.

- Det er ikke så stort, men det er sentralt og det er så mange som kommer innom, sier Patrik Rosenfors til Side2 og viser meg gjennom den lange gangen og inn i et lite, men oversiktilig rom.

Utenfor de to store vinduene strømmer vårsolen inn og man kan høre trafikken fra Bogsdadveien trenge inn i rommet og fylle det med behagelig bakgrunnsstøy.

- 90-tallet tilbake
Rundt om ligger jeans i alle farger og fasonger. Selv om de prisbelønte designerne i dag kreerer mer enn bare jeans, er det allikevel benplaggene vi er her for å diskutere.

- Jeg slår fast at 90-tallet er på vei tilbake. Jeg vet ikke om folk husker de gamle Levis 502-buksene, men selv om vi vil fortsette å se skinnyjeansene fremover vil det definitivt blir flere typer modeller å se, forklarer Rosenfors.

- Det blir definitivt mer av de vide buksene, og straight cut og til og med bootcut. Det blir mer plass i buksebenene, fortsetter han.

Hans norske designpartner, Ingrid Berdholt nikker bekreftende.

- Vi ser en endring spesielt hos herrer, skyter hun inn.

- Det skifter litt på herresiden. Det har liksom vært litt strengt for menn. Damer skifter jo stil hele tiden og det er nesten vanskelig å følge med på trendene. Hos damene er alt lov så lenge man er flink til å kle seg, og nå er herrene på vei dit også. Heldigvis, mener hun.

- Tregere
Som svensk er det grunn til å tro at Rosenfors lenge har ikledd seg skinnyjeans, en trend som det tok litt tid før fikk fullstendig fotfeste i norske menns garderobe.

- Menn generelt har litt større motstand mot å prøve nye ting. Det tok tre år før menn aksepterte å gå i skinnyjeans, men nå går alle med dem, forteller han.

- Så det er mye mer treghet hos menn enn hos kvinner, legger Rosenfor til.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Går i rare ting
I motsetning til det mange måtte mene synes verken Rosenfors eller Bredholt at nordmenn på generelt grunnlag er trege med å plukke opp trender.

Faktisk blir de skandinaviske landene sett på som svært eksperimentelle i noen utenlandske miljøer.

- Når vi kommer til USA får vi høre at vi er eksperimentelle, crazy og at vi tørr å gå i så mange rare ting. De er mer konservative i USA enn det vi kanskje tror, spesielt de store varehusene, forklarer Bredholt.

- Når vi ser på USA og kjendisene så har bootcuten aldri forsvunnet, legger Rosenfors til.

Også trendene i London tar lengre tid å bred seg utover til folket enn det gjør her i Norge – i alle fall når det kommer til jeans.

- Vi holder mye på med London nå og vi ser at de er veldig keen på mye av det vi har sett her. De er veldig keen på høyt liv og alt av Skandinavisk design, forteller Bredholt som vet at bukser med høyt liv lenge har vært en trend her i nord.

Rosenfors er enig og drar paralleller med sin svenske herkomst for å understreke poenget.

- Jeg har jo en halv fot i det svenske miljøet og jeg ser stor forskjell på trendbildet i Norge sammenlignet med for ti år siden. Det har skjedd mye, mener han.

- Jeg synes motebildet her i Norge er ganske befriende. Det er ikke for trendy, fortsetter Rosenfors.

Men er nordmenn eksperimentelle nok i klesveien?

- Ja, i alle fall de unge. Kanskje ikke massen, men det kommer helt an på hvem man snakker om, svarer Bredholt.

Hva betyr det for dere designere?

- Det som er litt skummelt når man er klesdesigner og ikke har egne butikker er at butikkene er med på å avgjøre hvem man er i forhold til merke, forklarer hun.

- Det de kjøper er det kunden ser. Vi prøver å holde 50 prosent av kolleksjonen vår litt mer crazy, med en del showpieces og så blir vi overrasket over at butikkene faktisk kjøper det, fortsetter Bredholt, men legger til at det er det mer konservaktive som det går mest av.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Undertøysdetaljer
Inspirasjon til sin design henter designerne fra miljøet rundt seg, og de to forklarer at ideeutviklingen er en kontinuerlig prosess.

- Alt blir et produkt av det kulturelle, det politiske, gatemote, catwalk sov. Det er en stor prosess og man går hele tiden bearbeider, forteller Rosenfors.

- Ofte ser man at designere beskylder hverandre for å ha stjålet design fra hverandre, men det er gjort undersøkelser på dette og det er ofte slik at like ideer kommer opp på samme tid. Det er tidsånden fordi folk gjør tolkninger av miljøet og så kommer et visst uttrykk, fortsetter han.

- Duse farger
Mardou & Deans vårkolleksjon bugner av duse farger, iblandet overraskende elementer.

- Det er veldig mye mer farger og lyse utgaver i denne kolleksjonen enn tidligere, forklarer Bredholt.

- Vi har jobbet mye med solblekte farger fordi vi liker ting som virker behandlet av tiden og som ikke er helt nytt og crispt, fortsetter hun og viser meg en av buksene som har lekre blonder dekorert nedover buksebenene.

- Spesielt i damekolleksjonen har vi brukt en del undertøysdetaljer. Vi hadde en shorts med strømpeholdere og den ble utsolgt på en uke. Det er veldig gøy, innrømmer Bredholt og smiler forsiktig.

Hvordan finner man den perfekte jeans da?

- Det kommer an på kroppsfasong. Der tror jeg Norge har litt å lære, svarer Rosenfors.

- Om man er kort og har kurver så er det ikke lurest å velge den trangeste jeansen som er helt smal i ankelen. Da er det bedre å velge en modell som markerer midjen, men som har litt flair, fortsetter designeren.

Bredholt nikker bekreftende.

- Det er umulig å lage én tettsittende jeans som passer til alle kroppsfasonger. Derfor prøver vi å ha modeller anpasset ulike kropper, opplyser hun.

- Den mest klassiske er lårbredden i forhold til hoftebredden. Da må man ha forsjellige modeller. Det er nesten umulig å få det til klaffe hvis ikke, fortsetter Bredholt.

- Behagelighet er alt
Supertretchy materialer har imidlertid vært svaret på jeans som er behagelige nok til at enhver kropp kan presses inn i dem. Noe designduoen synes er synd.

- Det er litt synd for da mister man hele jeansfølelsen. Men det er oftest bare tynne jenter som kan gå med jeans som har lite stretch fordi buksene blir for trang og ubehagelig om man har former, innser Bredholt.

- Behagelighet betyr alt. Jeans er generelt et veldig behagelig plagg mener jeg da, legger hun til.

- Frankrike og USA
Det er liten tvil at jeansene til Mardou & Dean både er behagelige og trendy.

Med sin design spredd over 35 butikker i Norge, og med hele 15 butikker i London er det gode dager for designdueon.

- Vi ønsker å plukke ett eller to land til neste sesong. Vi har tenkt mye på Frankrike og USA, innrømmer designerne.

- Det første vi tenkte når vi startet som designere var at vi skulle selge i 100 land med en gang, men det er ikke så lett å skulle presse seg fram i 100 land samtidig, legger de til.

- Veldig hemmelig
Tidligere i år presenterte de sammen med veskedesignerne Cala & Jade et samarbeidsprosjekt som lanseres i butikk i slutten av juli.

Samarbeid av den sorten blir det mer av i fremtiden.

- Vi har masse samarbeidsprosjekter på gang i tråd med det vi gjorde med Cala & Jade. Men det er veldig hemmelig, men det kommer mer av den type greie som det, forteller Bredholt.

- Vi ønsker å gjøre det til en del av essensen med Mardou & Dean. At vi uttrykker oss gjennom andre kunstnere og kreative mennesker, forklarer designerne.

SE VIDEOEN SOM BLE LAGET I FORBINDELSE MED SAMARBEIDET MED CALA & JADE:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere