RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Bensin? Nei takk, dette er en sykkel!

Sist oppdatert:
Den suser forbi trafikken i 60 km/t. Motoren er havregryn og brødskiver. Se hva dette egentlig er.

(iBergen.no)- Det regner og blåser ganske kraftig. Jeg vet ikke om vi skal utsette avtalen eller hva?
- Nei, nei. Dette er perfekt vær for velomobilen. Da får du se hvor effektfull den er, svarer Løberg på telefonen i morgentimene.

Med andre ord ingenting som stopper den nybakte velomobil-entusiasten fra Nesttun. Selv ikke stormfulle kast, bitende kulde blandet med sludd.

Miljøvennlig og superrask
Miljøbevisst som han er (informasjonsmedarbeider i Norges Miljøvernforbund) sykler selvsagt Løberg til jobben i Skuteviken. Men med en tohjuling blir det fort surt og kaldt i Bergen. Han så seg derfor om etter tørrere alternativer og kaste et blikk på en liggesykkel med kåpe. Vel... ikke helt fornøyd...

- Så oppdaget jeg velomobilen, sier Løberg. Dermed var han solgt - som tredjemann i Norge og som én av vel tusen i hele verden. Sykkelbilen ble bestilt fra Belgia og har vært i Løbergs eie i snart to uker. (Det meldes om flere lettere nakkevridninger fra bergensere som har sett Løberg på tur til jobb).

I USA brukes sykkelbilene til å sette fartsrekorder med. Rekorden er faktisk hele 130 km/t på flat vei - riktignok med en modell som bare har to hjul og ikke tre. Her kan du se fartsrekorden

- Du sitter/ligger konfortabelt, lunt og godt. Det holder med superundertøy på kalde vinterdager. Samtidig som en kommer seg raskt frem. Og det gå faktisk ikke så tregt over bakketoppene heller.

- Så er det en fin måte å få bedre helse på, en sparer miljøet og en slipper å ødelegge bilen på småturer, smiler Anders som trygt kan kalles opptatt av miljøet.

- Jeg smører også miljøvennlig. Raps-olje og Lanolin, skyter han inn.

Velomobilen tåler allslags vær. Det gjør ikke kameraet som er brukt i filmsnutten under. Men et lite inntrykk får en likevel...

60 km/t på flaten
En Velomobil er rett og slett en Formel 1 bil uten motor hevder eieren. Og han har ganske rett. Farten på farkosten kan nemlig nå skulme hastigheter.

- Du kan kose deg opp i 60 km/t på flat mark. Jeg har regnet ut at Thor Hushovd vil klare 100 km/t på flat mark med denne velomobilen her. Jeg tror jeg skulle ha klart rundt 80. Det skal jeg teste ut i sommer når jeg hiver på den tynnere dekk med høyere trykk, sier han

- En sykler med andre ord lett fra trafikken i rushet?
- Jeg suser forbi. Spesielt på sykkelstiene. Når det er mye trafikk så går det selvsagt litt tregere for meg også.

- Den går vel ikke på bensin denne her vel? spør en forbipasserende og kikker forundret på doningen som er plassert ved siden av pumpene.

- Bensin nei, denne går på havregryn, svarer Løberg og sikter til at det er sjåførens egen helse som avgjør hvor effektivt fremkomstmiddel en velomobil egentlig er.

Bensin er noe Anders ikke tenker på i det hele tatt. Han har nemlig kvittet seg med bilen.

- Jeg trenger ikke bil. Skal jeg på ferie så er det bare til å leie en.

Han har faktisk også plass til litt bagasje i det lille oransje prosjektilet.

- Får plass til en liten dame også, hvis hun har korte ben, skratter han.

Bergen-Oslo ett døgn
Til sommeren har han planer om å sykle Bergen-Oslo med velomobilen. Han har for lengst regnet ut at han skal klare turen på vel 50 mil på ett døgn...

Løberg liker å mekke og er alt i gang med å finne nye løsninger til sin velomobil. Under praten lørdag fikk han testet om det lar seg gjøre å hekte på en barnehenger. Det fungerte som smurt. Nå er det vinterutrustning som står på agendaen.

- Kevlar som den en laget i er et veldig hardt materiale, men jeg kunne tenke meg å lage skroget i noe tykkere slik at det ikke gjør noe om jeg dunker borti, sier Løberg som godt kunne tenke seg å starte produksjon av bilen i Norge for å gjøre den litt rimeligere.

Les flere nyheter på iBergen.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere