RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Bli kjent med kroppen på nytt

Foto: Helle Nilsen (Side2)
Sist oppdatert:
En maskin, en personlig trener og enkle øvelser gjør deg raskt sterk.

(SIDE2): Du får en dypere strekk, jobber med større kraft og utfordrer stabiliteten, sier Pilates instruktør på Elixia CC Vest, Anne Siri Eriksen.

Stor variasjon
Hun er personlig trener og holder pilateskursene PT Pilates Reformer. Hun mener man blir kjent med kroppen på en ny måte ved å trene pilates på en måte som denne.

Forskjellen fra pilates på matte er at man både får støtte av apparatet, gjør øvelsene riktigere og kan veksle motstanden. Derfor passer maskinene både for nybegynnere og de som er godt trent.

Selve apparatet er bygget på et trinse og fjærsystem hvor du ved hjelp av fjærene bestemmer hvor mye motstand du vil ha på din maskin.

- Denne typen pilates gir et hav av variasjonsmuligheter, sier Eriksen.

Blir bedre på ski
Hun forteller at apparatet er ypperlig for de som har ulike plager, som skulderproblemer, ryggproblemer i form av prolaps eller skiveutglidning. Det er særlig gunstig for kvinner som akkurat har fått barn og også for alle som vil styrke kjernemuskulaturen.

- Det kommer flest kvinner på timene, men vi ser at flere menn kommer til. For menn kan jeg si at denne typen trening gjør at du kan yte mer innenfor idrettene ski, sykling og golf. I alle disse idrettene trenger man sterke stabiliseringsmuskler og ved å trene disse så effektivt som man gjør ved hjelp av pilates reformer så forebygger man lett skader.

Eriksen forteller at i Australia bruker proffe Rugby-spillere slike benker nettopp for å forebygge skader.

HVA: PT Pilates Reformer
Du trener i en liten klasse hvor alle jobber på sin maskin med en personlig trener til stede. Timen varer i 55 minutter.

HVORDAN: Øvelsene gjøres på maskinen og mulighetene er mange. Både stretchingøvelser og styrkeøvelser for kjernemuskulaturen gjøres ved hjelp av bevegelig sittebrett, ulik motstand som styres av fjærer. Hodet støttes av nakkeputer. Du får en ekstra strekkeffekt ved hjelp av apparatet.

HVORFOR: Du trener kjernemuskulaturen. Mage og rygg. I tillegg får du god kontakt med magen og bekkenbunn. En viss teknikk må læres for å gjøre øvelsene riktig. Mange mangler kontakt med de dype magemusklene. Du får bedre holdning, balanse og fleksibilitet.

HVEM: Alle som vil styrke kjernemuskulaturen og bli sterke. Særlig bra for å styrke bekkenet og passer derfor for kvinner etter fødsel. Alle som vil forebygge skader og de som har for eksempel rygg- eller nakkeproblemer.

Timen vi er med på er en såkalt åpen klasse og her er både nybegynnere og de som har trent en del pilates. Instruktøren begynner med å kartlegge hvem som har spesielle utfordringer i forhold til plager.

DETTE SYNS VI: Denne treningen er så skånsom, men allikevel utrolig effektiv. Øvelsene kan gjøres ekstra harde hvis du trenger det og man kjenner virkelig at den indre muskulaturen styrkes. Positivt at maskinen er med på å gjøre øvelsene mer effektive og sammen med annen type trening er dette topp for alle. Fint med en personlig trener som tar hensyn til individuelle behov og har fokus på trening for å forebygge skader. Kurset holdes som et separat kurs for medlemmer av Elixia. Det hører altså ikke inn under medlemsprisen.

Har du ikke trent pilates før, kommer du raskt inn i øvelsene og de kan maksimaliseres etter hvert. Vi likte oppbyggingen av timen som starter med enkle øvelser og slutter med mer avanserte øvelser. Da får man også som nybegynner kommet inn i termene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere