RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Britney kan bli et mediemord

Sist oppdatert:
Kristin Spitznogle sammenligner medias dekning av tilfellet Britney Spears med en offentlig henrettelse.

(SIDE2:) Kristin Spitznogle mener medias og folks interesse for Britney Spears kan få samme utgang som prinsesse Diana og Dodi Al-Fayed om man ikke stopper opp og tenker seg om.

- Åpenbart ustabilt menneske
I en kronikk med tittelen «Et mediemord» i Aftenposten torsdag skriver psykolog Kristin Spitznogle om hvordan grensene er blitt flyttet i hvor nært man går et åpenbart ustabilt menneske som Britney Spears.

- Om dette ender i katastrofe, vil jeg anta at en gerilja bestående av medienes egne fotsoldater står beredt og bevæpnet med teleobjektiver for å sikre seg en stjerne på paparazzihimmelen. Vi snakker i så fall om årets mest kommersielt innbringende suicid. Eller skal vi kanskje kalle det en henrettelse? Skriver hun.

- Jeg stiller spørsmål rundt hvor bevisste media og publikum er i denne saken, sier Spitznogle til Side2.

Mange redaktører vil mene at Britney Spears har vært den første til å bruke media for å fremme seg selv og sine salgstall.

- Et offerfor kynisme
Men Kristin Spitznogle er uenig med IJ-leder Gunnar Bodahl Johansen når han sier at han ikke oppfatter Spears som et medieoffer.

- Hun var det ikke før, men hun er det nå, sier Spitznogle, som også mener dekningen av Spears har en kynisme ved seg som ikke er så lett å spore i andre saker.

- Vi trenger ikke bilder av henne når hun blir fraktet til tvangsinnlegging. Da vender man kameraene bort. Man krysser en grense her. Det er en råhet i det som ikke er bra, sier Spitznogle til Side2.

Diana i reprise
Psykologen mener at journalistene har solgt sin sjel til underholdningsindustrien og at vi er vitne til en trivialisering og fordumming av store deler av den offentlige sfære.

- Jeg spår et Diana og Dodi Al-Fayed i reprise, skriver hun.

- Jeg spør jo hvor grensen går mellom det å dokumentere menneskelig undergang og bidra til den, sier hun.

Kristin Spitznogle skriver for tiden på en bok om forholdet mellom kjendiser, medier og publikum og hvordan det å bli berømt er pensum på lykkeskolen i dag. Boken, som kommer til høsten, tar for seg psykologien i samspillet og har fått arbeidstittel «Vet du ikke hvem jeg er? - kjendispsykologi».

- Britney er i så måte et bra eksempel på det jeg skriver om. Det jeg ønsker er å vekke folks bevissthet rundt det som skjer, sier hun.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere