RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Byråkratene bør sette seg på toget

Foto: Pavel Golovkin (AP)
Sist oppdatert:
Stortingspolitiker reagerer på at norske klimadelegater flyr til København.

Rundt 150 personer deltar i den norske delegasjonen som blir sendt til klimatoppmøtet i København. Nettavisen har gjennomført en stikkprøve som viser at samtlige byråkrater og politikere i Miljøverndepartementet, som utgjør om lag 30, reiser med fly ned til toppmøtet.

Stortingsrepresentant i Energi- og miljøkomiteen, Oskar Grimstad (Frp), mener det er kritikkverdig at byråkratene reiser ned til København med fly, og ikke tog.

- Jeg synes at hvis klimatrusselen rett og slett er så alvorlig, så burde de vist det i gjerning og reist ned med tog til København. De som roper høyest om problemet, tar i gjerning minst hensyn til det, sier Grimstad til Nettavisen.

Miljøverndepartementet begrunner valget av fly med et hektisk og presset tidsskjema.

- Det er ekstremt hektisk i forbindelse med klimatoppmøtet og folk står på hele døgnet og vi må bruke tiden meget effektivt, sier informasjonssjef i Miljøverndepartementet, Jon Berg, til Nettavisen.

Kjøper klimakvoter
Berg understreker at utslipp som stammer fra delegatenes flyreise blir kompensert ved kjøp av klimakvoter.

- Dermed skulle dette i prinsippet være like miljøvennlig som andre reisemåter fordi man kompenserer med klimakvoter, sier han.

Les også: Det offisielle Norge flyr til klimamøte

Fremskrittspartiet sender én representant til København. Han vil også trolig ta fly.

- Det har jeg ikke bestemt meg for ennå fordi jeg skal ha med familien ned, så jeg vet ikke om vi skal kjøre bil eller om det blir fly, tog eller båt. Det blir mest sannsynlig fly fordi det er mest praktisk, sier stortingsrepresentant Ketil Solvik-Olsen (Frp) i miljøkomiteen til Nettavisen.

Stortingsrepresentant i Energi- og miljøkomiteen, Nikolai Astrup (H), skal reise med båt under Klimaseilaset som arrangeres av Fremtiden i våre hender. Men Astrup utelukker ikke at han ville ha valgt fly dersom han ikke hadde blitt invitert til å delta på en klimadebatt under seilasen. Astrup synes heller ikke det nødvendigvis er kritikkverdig at norske byråkrater flyr til klimatoppmøtet.

- Det har de sikkert gode grunner for. Embetsverket bør reise så miljøvennlig som mulig samtidig så er det jo i den store sammenheng andre ting som avgjør. Så det er litt symbolpolitikk dersom vi skal kritisere denne type beslutninger, sier Astrup til Nettavisen.

- Men dreier ikke miljøpolitikk seg mye om symbolpolitikk?

- Det handler kanskje for mye om symbolpolitikk og for lite om tiltak som virker. Den store omleggingen handler om at vi klarer å bevege oss fra et høyutslippssamfunn til et lavutslippssamfunn, sier Astrup.

Dårlige togforbindelser
Leder i Greenpeace Norge, Truls Gulowsen, tror dårlige togforbindelser mellom Oslo og København kan være en utslagsgivende faktor til at norske byråkrater velger fly fremfor tog.

- Det er klart at dårlige togforbindelser styrker valget, men det er klart at når man drar til et klimamøte så må man svelge en dårlig togforbindelse, sier Gulowsen til Nettavisen.

- Nå bygger man jo ganske så bra togforbindelser i resten av Europa, og togforbindelsen mellom Stockholm og København er glimrende. Men Norge er ikke en del av dette nettverket, sier Gulowsen.

Informasjonssjef i NSB bekrefter overfor Nettavisen at det ikke finnes noen direkte togforbindelse mellom København og Oslo.

- Det går ikke noe direktetog mellom Oslo og København. Du må bytte tog i alle fall i Göteborg, sier informasjonssjef i NSB, Preben Colstrup, til Nettavisen.

- NSB kjører til Göteborg. Det er tilbudet som NSB har til utlandet. Det er avtalen mellom NSB og svenskene at NSB kjører den med NSBs materiell. Og det er et moderne tog som går dit. Det er samme type som går på langdistanse i Norge. Togforbindelsen mellom Oslo og Stockholm er det i øyeblikket Statens Järnvägar som står for, sier Colstrup.

Greenpeace Norge kritiserer norsk samferdselspolitikk og mener jernbanepolitikk har vært preget av en distriktspolitisk holdning, noe Colstrup mener er i ferd med å endre seg.

- Det bra er at jernbanen i Norge er et viktig tema og at man er opptatt av det i alle politiske miljøer, og villig til å satse på jernbane. Det er en miljøvinner og det er et effektivt transportmiddel. Det har vært noen tiår hvor man ikke har satset på jernbane. Men den politiske motvinden har snudd, sier Colstrup.

- Å bygge ut jernbane er et langtidsprosjekt som varer lenge. Det foregår en harmonisering internasjonalt. Togtilbudene har vært svært nasjonale med ett system i Norge, et annet i Sverige, et tredje i Danmark, et fjerde i Tyskland og et femte i Frankrike. Det har vært forskjellig infrastruktur og salgssystemer. Nå skjer det en harmonisering så man lettere kan krysse grenser. Men det tar tid, sier Colstrup.

- Må satse på høyhastighetstog
Stortingsrepresentant i Energi- og miljøkomiteen, Marianne Marthinsen (Ap), er også en forkjemper av å utbygge jernbanen i Norge og mener dette er et godt klimatiltak.

- Jeg er jo én av dem som virkelig håper at vi kan få til lyntog og koble det på et europeisk høyhastighetstog. Jeg har stor tro på at lyntog vil redusere flytrafikken, sier Marthinsen til Nettavisen.

Hun får også støtte fra Astrup.

- Jeg håper at togforbindelsen kan bli bedre med årene. Da jeg jobbet i Oslo bystyre, så jobbet vi med å koble Norge på det som etter hvert kommer til å bli høyhastighetslinje gjennom Sverige. Det vil binde en spennende region tettere sammen og det vil være en veldig effekt transportforbindelse, sier Astrup.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere