RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Byreklamen forsøpler

Sist oppdatert:
I bytte mot leskur og offentlige rom, plasseres reklame rundt omkring på synlige steder i byene. - Vi er bekymret, sier Iacob Heiberg og Morten Kerr.

JCDecaux og Clear Channel tilbyr avtaler om utplassering og vedlikehold av forskjellige typer tjenester mot reklame i byene. Oslo kommunes politikere har inngått kontrakter om 100 bysykkelstativer, rundt 150 leskur og mellom fem og ti offentlige toaletter.

Det er planer om at nedgangene til trafostasjonene skal ombygges for å tilpasses reklame, at barnehager vil spe på budsjettene med reklame og at Telenor vil ha reklamefinansierte telefonbokser.

For ti år siden ønsker Oslo kommune å få reklamen og utendørs skilting under kontroll. Prosjektet varte i tre år.

- Fra å ha vært en pådriver for å redusere det kommersielle trykket i byen, er kommunen nå en aktiv aktør for å utplasserre store mengder reklame under mottoet "målet helliger middelet": Finansiering av aktverdige kommunale tjenester og tilbud og for å tjene penger, skriver Iacob Heiberg, fagdirektør i Norsk Form, og arkitekt Morten Kerr i en kronikk i Dagbladet.

Norsk Form arrangerer debatt om reklamefinansierte møbler i byrommet i kveld.

- Hvor stort reklametrykk eller kommersielt press ønsker man at byen skal ha? undrer kronikørene. Samferdselsbyråd Hilde Barstad synes byen tåler mer. Også arkitekturprofessor Thomas Thiis-Evensen støtter denne reklamefinansieringen, fordi han mener reklamen blir mer konsentrert på denne måten.

- Er all reklame forbundet med bymøbler god byromspolitikk? Både bysyklene og toalettene krever ekstra reklameflater enn det som kan utplasseres i tilknytning til selve bymøblene, mener Heiberg og Kerr.

De deler Byantikvarens bekymring for forsøplinga av det offentlige rommet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere