- Canal Digitals selger utga seg for å være vår nabo

Foto: Ole Åsheim (Nordlys)

Ringte en time etter budrunden og solgte dyrt abonnement.

04.05.13 18:07

(Nordlys): I april kjøpte Jeanett Skjølsvik og ektemannen Øystein en leilighet i Workinnmarka i Tromsø. Bare en time etter at det unge ekteparet gikk seirende ut av budrunden, mottok de en uventet telefon.

- Da ringte det en som sa han var en av naboene våre. Han fortalte at han hadde fått telefonnummeret vårt av megleren, og at han ringte fordi våre naboer nå var i ferd med å gå sammen for å få lagt inn fiberbredbånd og kabel-TV i leilighetene, forteller Skjølsvik.

- Han sa at hvis vi bestemte oss raskt ville vi kunne få gratis installasjon. Videre fortalte han at det ikke var verken kabel-TV eller raskt internett i leiligheten fra før, og at hvis vi ville ha internett i leiligheten med det systemet som var der, var vi nødt til å benytte oss av telefonlinja, noe som i følge ham ikke var godt nok.

Skjønte noe var galt

Ekteparet forteller til Nordlys at de ikke ville åpne sitt nye naboskap med å stå utenfor. Og de ønsket både kabel-TV og raskt internett.

- Vi sa derfor til denne "naboen" at vi ville være med, selv om vi syntes prisen på tett opp mot 800 kroner i måneden var litt stiv.

Noen dager senere mottok de en kontrakt fra Canal Digital som de underskrev og sendte tilbake til selskapet. Men det var først da de skulle i kontraktsmøte med megler og selger av leiligheten at de skjønte at noe ikke var som det skulle være.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Ole Åsheim (Nordlys)

- På kontraktsmøtet fortalte selgeren at det allerede var installert kabel-TV og raskt internett i vår leilighet, og i de andre leilighetene rundt oss. Videre fortalte megleren at han ikke hadde gitt ut vårt telefonnummer til noen. Da sjekket vi telefonnummer til "naboen" som hadde ringt oss, og fant ut at det tilhørte en selger i Canal Digital som var bosatt i Bergen.

- Han bløffet oss

Ekteparet reagerer svært sterkt på det kaller uhørte fremgangsmetoder fra Canal Digitals selger.

- Han bløffet oss altså for å selge en dyrere pakke enn den som allerede var i leiligheten. Videre gav han oss feilaktige opplysninger om at leiligheten verken hadde kabel-TV eller raskt internett, og på toppen av det hele utgav han seg for å være en nabo fra leiligheten under oss. Det er jo uhørt at et såpass stort selskap som Canal Digital kan drive på slik, mener de.

Skjølsvik har i etterkant vært i kontakt med Canal Digital for å få hevet avtalen. Noe Canal Digitals kommunikasjonssjef Catharina Kokkim bekrefter overfor Nordlys at de vil få.

- Vi har tabbet oss ut

- Her har det skjedd en feil. Denne selgeren skulle aldri ringt disse i utgangspunktet, sier Kokkim, og fortsetter:

- Her er det egne rutiner som ikke har blitt fulgt. Intensjonene har nok vært gode, men vi har tabbet oss ut.

Selgeren nekter for hendelsen

Nordlys har vært i kontakt med den aktuelle selgeren, som overfor Nordlys benekter at han har utgitt seg for å ha vært en nabo av ekteparet. Han benekter at han har forsøkt å svindle noen.

Dette bekrefter også Kokkim.

- Vår selger kjenner seg ikke igjen i fremstillingen av situasjonen som ekteparet Skjølsvik har. Men vi kommer uansett til å følge denne hendelsen opp internt, sier Kokkim.

- Dette skal uansett ikke kunne skje igjen, lover hun.

Denne saken er levert av Nordlys.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.