RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- De er som den kokende frosken

Sist oppdatert:
Nokia-topp slakter egne venner i intervju med Nettavisen.

STOCKHOLM (Nettavisen): Tro det eller ei, men det er ikke Apple som er verdens største produsent av mp3-spillere, i alle fall hvis du ser litt bredere på fenomenet. Nokia har nemlig passert leveransen av 300 millioner mobiltelefoner med integrert musikkspiller, og utnevner seg med det til verdens største musikkspiller-produsent.

Les også: Dette er hva Nokia vil i fremtiden

Nokia vil satse på musikk
I likhet med Apple ønsker Nokia nå å utnytte dette enorme markedet størst mulig med å rulle ut musikkbutikker i hele verden, og har allerede startet denne prosessen – selv om Norge enda ikke står på listen over land som har fått muligheten.

Nokia satser på Microsofts DRM-beskyttelse - og er ikke særlig glad for å måtte gjøre det.
Nokia satser på Microsofts DRM-beskyttelse - og er ikke særlig glad for å måtte gjøre det.

Dagens butikkløsning er en gangske tradisjonell sak der du kan laste ned musikk på datamaskinen din, og overføre musikken til mobiltelefonen – eller du kan også laste ned direkte til mobiltelefonen. Musikken er kopibeskyttet WMA som ikke akkurat har vist seg å være en kjempesuksess blant forbrukerne så langt.

Musikken kommer med mobilen
Det som derimot skal gjøre Nokias løsning en suksess er det som kalles «Comes with music»-satsingen som kommer i løpet av året. Dette er som vi har skrevet om før en løsning der du kjøper en Nokia-mobil, og med på kjøpet får du en rett til å laste ned så mye (kopibeskyttet) musikk fra de plateselskapene som Nokia har avtaler med i et helt år.

Så langt har Nokia annonsert samarbeid med verdens to største plateselskaper, Universal Music og Sony BMG – og de hevder at flere avtaler er signert som vil bli annonsert i ukene som kommer.

I praksis betyr det at når tjenesten rulles ut, så vil du kunne kjøpe en mobil som gir deg rett til å laste ned stort sett all musikken du ønsker i et helt år. Når året er omme slutter abonnementet, men du skal fortsatt få lov til å bruke musikken.

Etter sitt foredrag på Nokia Tech Update skjelte Mark Selby ut musikkbransjen etter noter i et intervju med Nettavisen.
Etter sitt foredrag på Nokia Tech Update skjelte Mark Selby ut musikkbransjen etter noter i et intervju med Nettavisen.

Trenger velvilje - hudfletter bransjen
For å få til en slik løsning er Nokia nødt til å være på go’fot med musikkindustrien, men selskapets sjef for samarbeid med andre selskaper, Mark Selby, legger ikke noe imellom når han i et intervju med Nettavisen snakker om selskapets musikksatsing.

- Har du hørt historien om frosken som blir satt i en kjele med vann som sakte kokes opp? Frosken legger ikke merke til at det blir varmere, og til slutt blir den kokt i hjel. Musikkbransjen er nettopp slik. Bransjen legger ikke merke til at forholdene forandrer seg og er i ferd med å sakte ta livet av seg selv, slår den ellers så sympatiske briten fast.

- De er nødt til å endre forretningsmodellene sine.

For meg er alt som har med DRM å gjøre bare no-sense.

Er musikkbransjen lurt?
Hovedproblemet er ifølge Selby bransjens klokkertro på at det går an å beskytte musikken med DRM-beskyttelser.

- Det er helt bisarr. Det har sittet noen tekniske folk, som skal utvikle og tjene penger på disse beskyttelsene, som har overbevist en hel bransje om at ved å kopibeskytte musikken så fortsetter de å ha kontroll på den. Men det er ingen beskyttelser som fungerer, slår han fast.

Umulig å stoppe kopieringen
Et klart eksempel er at du i de fleste tilfeller har muligheten til å brenne ut musikken på CD, for så å rippe det inn. Men Selby liker å bruke et mer generelt eksempel.

- Både musikkbransjen og tv-bransjen forsøker å kopisikre og kryptere innholdet sitt så godt du kan. Men ta kabel-tv-selskapene. Der krypteres signalene hele veien inn i leiligheten din. Men den siste delen av veien mellom dekoderen din og TV-en, så går signalene i de aller fleste tilfeller helt ukryptert og kan fanges opp og tas opp, sier Selby.

Det samme gjelder med musikk. Musikken er helt åpen for opptak etter at datamaskinen eller CD-spilleren har tolket det krypterte innholdet. Det vil dermed ikke være mulig å stoppe kopieringen av musikk før selve dekrypteringen foregår i selve høyttaleren.

- DRM er no-sense
- For meg er alt som har med DRM å gjøre bare no-sense. Bransjen er nødt til å gå vekk fra fokuset på direkte salg på musikk, og heller tenke på indirekte inntekter. Ta for eksempel Radiohead som legger ut musikken sin gratis på nett, likevel når toppen av hitlistene og tjener penger på andre ting som konserter, effekter og frivillig betaling, sier Nokia-sjefen.

Men hvor kommer Nokia inn i dette? Nokias sjef for underholdning og nettsamfunn, Tommi Mustonen, er ikke i tvil om at deres enorme utbredelse og satsing på musikk vil være en stor frelse for musikkindustrien.

Nokia skal åpne for massene
- Når du får laste ned ubegrenset musikk ved å kjøpe en spesiell mobiltelefon så blir kanskje ikke prisen per sang så utrolig høy, men du må huske på hvilken skala vi ser på her. Nokia leverer 14 mobiltelefoner i sekundet, og har allerede laget 300 millioner musikkmobiler. Om vi bare sier at 40 prosent av de avanserte brukerne går for denne løsningen, og det blir et tillegg i prisen på under 100 euro, så snakker vi om enorme summer som havner i hendene på artistene, sier Mustonen.

Tommi Mustonen er litt mer diplomatisk i forhold til musikkbransjen.
Tommi Mustonen er litt mer diplomatisk i forhold til musikkbransjen.

I motsetning til sin britiske kollega, ønsker ikke Mustonen å gå like hardt ut mot industrien han nå jobber opp med.

Hører på kundene?
- Årsaken til at Nokia kommer til å lykkes der andre nettbutikker har feilet, er grunnet to ting: Den enorme utbredelsen til våre enheter, og ikke minst at vi hører på kundene og tilbyr det de vil ha, sier Mustonen.

- Men ønsker kundene deres virkelig DRM-beskyttelse.

Mustonen ser litt oppgitt bort på meg.

- Det er et veldig godt spørsmål, men det handler om rettigheter. Når det er sagt tror jeg ikke problematikken med DRM er noe som forbrukerne merker eller bryr seg noe om. Det er en diskusjon som går blant de teknisk interesserte og i pressen, ser musikksjefen.

En skummel teknologi
- Så de amerikanske kundene som har handlet på MSN Music og snart mister tilgang til all musikken de har kjøpt merker ikke noe til DRM-beskyttelsen?

Det kunne ikke Mustonen svare på.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere